pátek, 23. březen 2012

Met in HD - Siegfried

Napsal(a) 

Dirigent Fabio Luisi , nově jmenovaný hlavní dirigent Metropolitní opery, který převzal po onemocnělém Jamesi Levinovi inscenaci Siegfrieda , pojímá Wagnera svěže, svižně a s nadhledem, který mu dovoluje vystavět nesnadné dílo do téměř „samonosné“ podoby. Kromě prvního dějství, které vzdoruje všem dirigentským i režisérským dovednostem plyne opera obdivuhodně živě, a to přesto, že režisér Robert Lepage vytvářející tetralogii Prsten Nibelungův ve scénografii Carla Filliona a s kostýmy Francois St-Aubin příliš neozvláštnil svůj výrazový rejstřík (málo invenční podoba Mimeho kovárny, medvěda, draka Fafnera). Obří jevištní stroj byl tentokrát často pouhým „promítacím plátnem“, které někdy barevně zasahovalo i do obličejů jednajících postav. Kanadský tenorista Jay Hunter Morris (dříve kromě San Francisca pouhý cover role Siegfrieda na amerických scénách) zvládl tuto mimořádně obtížnou postavu, „která nesejde z jeviště“, dokonale nejen po stránce zjevové, ale také po stránce pěvecké, a dokonce i herecké. Jeho čitelná obličejová mimika dovolovala filmovým divákům, aby si vychutnali zážitky zcela nezkušeného mladíka s pobaveným pochopením (připomeňme alespoň jeho zvědavé objevování ženy – Brünhildy v onom spícím neznámém bojovníkovi, ale už předtím také hledání Wotana v prostém Poutníkovi, s nímž se setkal). S takovým Siegfriedem a Poutníkem (Wotanem) – Bryn Terfel exceloval pěvecky i herecky, s výborným Mimem Gerharda Siegla a Alberichem Erika Owense , se sonorním Fafnerem Hans-Petera Königa a s kouzelně zvonivým Ptáčkem Mojcy Erdmann nelze označit přenášené představení z Met jinak než jako mimořádně působivé. Méně výrazný byl výstup Erdy v podání Patricie Bardon a také o Brünhildě Deborah Voigt nemůžeme tvrdit, že se svým výkonem kolegům vyrovnala.

Olga Janáčková

Muzikoložka, teatroložka, operní režisérka, hudební a divadelní kritička a organizátorka. Studovala hudební a divadelní vědu na Filozofické fakultě tehdejší Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Brně, sólový zpěv na brněnské konzervatoři a operní režii na JAMU. V letech 1968–90 pracovala jako odborná pracovnice specializovaná na hudební divadlo v Kabinetu pro studium českého divadla Ústavu pro českou a světovou literaturu Československé akademie věd. Přispívala do samizdatového divadelního časopisu Dialog (1977–80). V letech 1987–89 byla dramaturgyní opery Státního divadla v Ústí nad Labem, pracovala také v Divadelním ústavu Praha. Od roku 1990 soustavně sleduje produkci českých a moravských operních divadel, recenze a články publikuje v odborných médiích.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.