čtvrtek, 25. únor 2016

Magdalena Kožená mezi barokem a současností

Napsal(a) 

Foto Petra Hajská Foto Petra Hajská

Na první pohled to byl pěkný program staré hudby, jaký jsme ovšem už od Magdaleny Kožené asi slyšeli. Ale zdání klame. Jak se ukázalo, do nabídky své rezidence v jubilejní sezoně České filharmonie pěvkyně ve skutečnosti zařadila jedinečně koncipovaný projekt, který byl víc než koncertem. A navíc skvělým.

I když byl doprovázen basilejským barokním orchestrem La Cetra, netýkal se jen barokní tvorby, ale velmi podnětně a inovativně se také dotkl současnosti. Ale k tomu ještě něco navíc! Neopakovatelný, méně obvyklý charakter získal spoluprací s Ondřejem Havelkou v roli režiséra.

Magdalena Kožená se rozhodla ovládnout a pojmout do svého repertoáru kompozici Sequenza III od Luciana Beria – mistrovskou skladatelskou etudu z poloviny 60. let pro sólový hlas, která od sólistky vyžaduje, aby se naprosto vydala všanc: minimálně zpívá, o to víc zprostředkovává různé zvukové jevy na pomezí zpěvu a mluvy včetně všelijakých opravdu triviálních hlasových projevů. Vyluzuje zvuky, nechává zaznívat útržky slov. Jde o volný asociační řetězec bez děje, ale s jasným vyjádřením emocí, situací. Pěvkyně putovala po jevišti, odpoutána od not, které měla jen jako humornou rekvizitu, a zcela uvolněně jako správná komediantka bavila publikum kultivovanou ne-hudbou, extempore mistrovským hudebně i herecky.

Aby přechod k této avantgardní kompozici nebyl od barokních autorů v programu příliš příkrý, iniciovala umělkyně vznik nové kompozice, oba vzdálené světy překlenující. Ondřej Havelka napsal libreto, Marko Ivanović hudbu – a vznikl velice vtipný a zábavný apokryf s názvem Ariadna má problém. Monteverdiho Lamento di Arianna interpolují odbočky, v nichž opuštěná a truchlící barokně-antická hrdinka na několika místech vystupuje z role a proměňuje se v současnou ženu (tak trochu typu Lízy Doolittlové), která pronáší směrem k publiku na Théseovu adresu peprné komentáře a kouzelně nespisovně sděluje pikantní detaily o své krátké známosti. Napůl deklamuje, napůl zpívá, kvůli mezinárodnímu fungování této hříčky anglicky, s projekcí českých titulků. Ivanović přidal decentní, nenápadnou hudbu, kouzelně klouzající mezi staletími a hudebními druhy, mezi podporou sólistky a ilustrací textu. Vznikl bezprecedentní hudebně-dramatický kousek, který svým humorem a dokonalou přesvědčivostí interpretky v obou polohách, specializovaně pěvecké i stylizované civilně herecké, má šanci překlenout žánry a fungovat jako pramen živé vody.         

Andrea Marcon se svým orchestrem doprovázel po celý večer poučeně i pobaveně, hudba - nesená několika málo smyčcovými nástroji a výrazným zvukem nástrojů drnkacích - zněla s lehkostí, a to i ve čtyřech ryze instrumentálních číslech. Popisovat zralé interpretační mistrovství Magdaleny Kožené v Monteverdiho áriích z opery Korunovace Poppey (zvláště výstup Sbohem, Říme), její hlasově i výrazově přesvědčivé vystižení všech charakteristických prvků, dominant i záhybů raně barokní hudby, všech proměn a afektů, se zdá být skoro zbytečné. Večer nicméně dokázala ještě korunovat: rozsáhlou scénou Souboj Tankreda s Klorindou, scénou téměř operní, kterou Monteverdi zahrnul do osmé knihy madrigalů. Pěvkyně totiž s vervou a invencí za Havelkova vedení ztvárnila (a odlišila) všechny tři role – to znamená oba soupeře i vypravěče, navíc v divadelním kostýmu a s rekvizitami. Klobouk dolů.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.