Kytara v letním Brně

Třináctý ročník Mezinárodního kytarového festivalu Brno s podtitulem „Kytara komorně“ měl za úkol zvýraznit komorní charakter tohoto nástroje. Během festivalových koncertů (8. 8. – 13. 8.) zazněla mimo sólové kytary a loutny také kytara v duu s flétnou, houslemi, klarinetem, v kytarovém triu, ale také v seskupení zpěv, dvě kytary, rytmický nástroj cajon a tanec, a předvedla tak své možnosti nástrojové i stylové. Koncerty byly letos přemístěny do koncertního sálu konventu Milosrdných bratří na Vídeňské ulici, jehož vynikající akustické podmínky potěšily přítomné posluchače i interprety. Rémi Boucher před třemi roky na festivalu zaujal svojí specifickou technikou hry a jejími možnostmi, zejména při provedení Concierta Aranjuez od Joaquina Rodriga, kdy mimo sólového partu současně zvládal i part orchestrální. Při letošním zahajovacím koncertu posluchače nadchl provedením Bachovy Partity d moll a upoutal je i svými vlastními skladbami založenými na zvláštních efektech Boucherova stylu hry. Na druhý koncert festivalu se těšilo přes dvanáct set posluchačů včetně 140 účastníků festivalu. Na koncertě flamenca na nádvoří hradu Špilberk vystoupil Oscar Guzmán se svou skupinou ze Sevilly a zaujali především dokonalou rytmickou souhrou hudební i taneční složky a autentičností andaluzského tradičního flamenca. Třetí koncert zahájil Ital Paolo Pegoraro , jenž byl letos italským časopisem Guitart prohlášen kytaristou roku. Publikum o svých kvalitách přesvědčil hned v první skladbě – ve Suitě BWV 1008 od Johanna Sebastiana Bacha, jakož i ve skladbách Manuela Marii Ponceho a Johanna Kaspara Mertze. Jeho intimní hudební projev upoutal přesvědčivostí, citlivostí a čistotou. Duo Dagmar a Jozef Zsapkovi (flétna – kytara) v druhé polovině koncertu potěšilo temperamentním projevem zejména latinsko-amerických skladeb (Astor Piazzolla, Maximo Diego Pujol, John W. Duarte). Středeční koncert, na němž anglický špičkový loutnista Nigel North uvedl program výhradně z děl Johna Dowlanda včetně všech jeho fantazií, se stal lahůdkou pro všechny milovníky staré hudby. Úžasná lehkost, virtuozita, stylová jistota a autenticita jeho projevu udržely zaplněný sál konventu v naprosté pozornosti. Následující večer zazněly kombinace housle – kytara (Ostap ShutkoLeo Witoszynskyj ) a klarinet – kytara (polské duo Guitarinet , Jan Jakub Bokun a Krzysztof Pelech ). První duo provedlo převážně skladby romantismu (Paganini, Schubert), polské duo přesvědčilo svěží energičností projevu a dokonalou souhrou. Hudební odlehčení přineslo na závěr festivalu Guitar Project Trio (Paolo Devecchi , Salvatore Falcone , Salvatore Seminara ) z Itálie stylovou směsí jazzu, klasické a latinsko-americké hudby sestavenou převážně z vlastních skladeb.

V každodenní dopolední výuce vyučovali kromě sólistů koncertů Milan Tesař , Zdeněk Dvořák a umělecký vedoucí festivalu Vladislav Bláha . Účastníci si rozšiřovali své znalosti odpoledními přednáškami amerického skladatele Rexe Willise a Nigela Northa .

Z odpoledních koncertů účastníků a laureátů soutěží zaujaly koncerty Andráse Csákiho z Maďarska, vítěze soutěží v Rustu, Bratislavě a na Kubě, Elišky Balabánové , vítězky soutěží ve Vídni a v Kutné Hoře, a závěrečný koncert účastníků, na kterém vystoupili vybraní účastníci kurzů, trio Folarte (letošní 2. cena na soutěži kytarových souborů v Itálii) a kytarový soubor účastníků pod vedením Aloise Menšíka , který každoročně během pouhých pěti dnů skvěle nastuduje skladby s kytarovým orchestrem. Rex Willis dirigoval vlastní efektní skladbu Plovoucí Mravenci.

Sdílet článek: