Komorní a přirozená integrace

V duchu soustavné inovace vstoupil Festival komorní hudby EuroArt Praha v září již do svého pátého ročníku. Základem projektu, trvajícího deset měsíců v roce, je kombinace festivalu a abonentní řady v Sále Martinů v pražském Lichtenštejnském paláci na Malé Straně. Reprezentuje evropskou integraci v tom nejlepším smyslu slova, vytváří příležitosti, zve k široké spolupráci a může se pochlubit podporou nejpřednějších osobností i institucí z oblasti kulturního, politického, finančního i mediálního světa. Tato podpora je o to cennější, že si ji získalo úsilí zcela nezávislé na státu – soukromá iniciativa společnosti EuroArt Praha.

Základní dramaturgický koncept festivalu EuroArt Praha, v jehož rámci zaznělo od roku 2000 téměř 60 koncertů s mezinárodním přesahem, je dostatečně široký, aby v sobě zahrnul velmi nosné dramaturgické linie: vynikající komorní díla starší i soudobé hudby s výrazným podílem českých i světových premiér (29 českých a 7 světových), vrcholné umělecké kreace světoznámých sólistů a komorních ansámblů, z nichž mnozí vystupují díky projektu EuroArt v Praze poprvé, uvedení čerstvých novinek i cenných skladeb neprávem opomíjených.

Soustavnou péči věnuje společnost také nastupující generaci mladých interpretů i skladatelů a rozšiřování koncertů festivalu do partnerských měst mimo Prahu (v sezoně 2004-2005 tak oživí kulturní dění v Brně, Děčíně, Jičíně, Liberci, Olomouci, Ostravě a Teplicích, v rakouském St. Pölten a ve švýcarských městech Sion a Martigny). Pro letošní festivalovou sezonu je významné i dvacetileté jubileum Stamicova kvarteta , které je již od vzniku festivalu rezidenčním souborem, a tudíž i idée fixe téměř každého koncertu.

Už úvodní ročník festivalu byl mimořádný i vazbou na svět výtvarného umění, každý koncert byl tehdy provázen výstavou. Z podnětu Lubomíra Voleníka pokračuje dodnes tradice žánrového propojení „výtvarna“ a „hudebna“ a tiskové materiály tak představí kvalitní současné grafické umění a design i v letošní sezoně. Každá z pražských festivalových akcí se také otevírá některé z charitativních neziskových organizací, kterým se tak dává v rámci koncertu prostor k účinnější komunikaci s veřejností. Je malým zázrakem, že se v poměrně přeplněném pražském hudebním prostředí stále daří udržet zájem o festival, který se profiluje pouze komorní hudbou, a dokonce se daří rozšířit ho i do regionů. Tato oblast totiž není přístupná každému posluchači. Je třeba si však uvědomit, že právě komorní hudba je interpretační disciplínou, ve které naši umělci slaví mimořádné úspěchy po celém světě a snesou porovnání s nejlepšími zahraničními soubory. Především tradice českých smyčcových kvartet je světově proslulá.

EuroArt podává důkaz, že do Evropy netřeba vstupovat, nýbrž v ní přirozeně být a fungovat jako harmonická součást světové kultury a civilizace.

Sdílet článek: