čtvrtek, 25. listopad 2004

Karlovarské Mladé podium

Napsal(a) 

Karlovarské Mladé podium Karlovarské Mladé podium
32. ročník festivalu Mladé pódium probíhající v Karlových Varech byl letos zaměřený na českou, polskou a maďarskou hudbu a kulturu. Již dva dny před zahajovacím koncertem festivalu začaly lázeňské hosty lákat na koncerty masky na chůdách putující po kolonádě, na hlavách bílé čepce různých tvarů, odění do zelenomodrých kostýmů a pískající na originální bílé nástroje. Herci z DAMU za vedení studenta scénografie Matěje Němečka provozovali také improvizované pouliční divadlo, přičemž reagovali na prostorové a situační možnosti. Na úvodním pátečním koncertě probíhajícím v Lázních III vystoupil Karlovarský symfonický orchestr pod taktovkou Jiřího Štrunce . V první polovině zazněly poslechově velmi náročné skladby Smuteční hudba pro smyčcový orchestr Witolda Lutoslawského věnovaná Bartókově památce a méně často uváděný 1. houslový koncert Bély Bartóka. Druhá polovina se nesla v tradičnějším duchu, po Melancholických písních o lásce Vítězslava Nováka následovala Meziaktní hudba z opery Liška Bystrouška Leoše Janáčka. Karlovarský orchestr se Štruncovou zásluhou vypjal ke slušnému výkonu, ale koncert stál zejména na vynikající interpretaci obou sólistů. Houslista Lukáš Kuta přes dokonalé zvládnutí formální stránky Bartókova koncertu nevyužil celé škály expresivity obsažené v díle. Jednoznačně nejlepší výkon podala sopranistka Irena Houkalová , která čtyři písně interpretovala s porozuměním a citovým zaujetím, bohužel orchestr jí nedovolil větší nuance v dynamice.

Sobotní odpoledne návštěvníci festivalu strávili v kavárně Tosca, kde si vyslechli zajímavou přednášku hudebního teoretika Pavla Kozáka a etnologa Attily Agócse ze Slovenska o maďarském a českém folkloru. První komorní koncert festivalu zahájil v Galerii umění cimbálista Daniel Skála , jehož výkon byl naprosto strhující. Skála se soustředil kromě několika částí Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku výhradně na nejmodernější české a maďarské skladatele. Sonáta Jana Kapra uchvátila interpretačními možnostmi tohoto nástroje, oživené například hrou plastikovými kartáčky. György Kurtág byl zastoupen dvěma skladbami, melancholickou Un brin de bruyere a Witold věnované památce Witolda Lutoslawského a dynamickými, silně expresivními Třískami , při jejichž interpretaci se pod Skálou rozpadla židle. V druhé polovině zazněly motivy na lidovou píseň Janko, Janko, zlá novina od Jaromíra Dadáka, následovala Sonáta od téhož skladatele a Preambulum a Toccata Jana Meisla s rockovým rytmem. V neděli na cimbál navázal polský soubor Buraky čerpající inspiraci ze slovanského, balkánského a romského folkloru. Bohužel tento soubor nesplnil očekávání, a ani ve svém žánru, který vybočoval ze zaměření festivalu, nedosahuje vysokých kvalit. V pondělí odpoledne se v Klubu Paderewski představili básníci Bogdan Trojak a Jakub Paczesniak . Na večerním recitálu klavírista Marcel Javorček interpretoval Chopinovo Nokturno cis moll , Scherzo b moll , Mazurky op. 24 , jejichž provedení poněkud splývalo, dále Etudy, Polky a Scherzo od Bohuslava Martinů. Druhá polovina byla vydařenější, po Janáčkových Mlhách Javorček exceloval s dramatickou Prokofjevovou Sonátou č. 2 d moll . Úterní večerní koncert byl uveden motem Mladé pódium pro věčně mladé , neboť Smetanovo trio ve složení houslistka Jana Nováková , klavíristka Jitka Čechová a violoncellista Jan Páleníček mírně překračuje věkovou hranici 35 let. Po Klavírním triu č. 2 d moll od Martinů přednesli skladby Josefa Páleníčka Suita piccola pro housle a klavír a Chorálové variace pro violoncello a klavír . Smetanovo trio hraje s nesmírným nasazením, je výborně sehrané, dokonale zvládá stylové vystižení skladeb i jejich emocionalitu. Tomu se nevymykala ani druhá půlka, ve které po rozsáhlém Smetanově Triu g moll op. 15 hráči přidali Sukovu Elegii a Dvořákovu Dumku . Ve středu v kostele sv. Máří Magdalény vystoupil renomovaný slovenský varhaník Marek Paľa , který se zaměřil výhradně na Lisztovo varhanní dílo v téměř celém jeho rozsahu (Preludium a fuga na B-A-C-H, Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen , Evocation Ä la Chapelle Sixtine , Fantazie a fuga na chorál Ad nos ad salutarem undam) . Ve čtvrtek v Galerii umění proběhl koncert pro flétnu v podání Terezie Večerkové a pro klavír v podání Miroslava Navrátila , jejichž recitál byl složen z děl českých a světových skladatelů 20. století. Výkon Terezy Večerkové na rozdíl od nevýrazného klavírního doprovodu byl formálně dokonalý, místy by však vyžadoval větší citovost. Na závěrečném koncertě v Městském divadle se představila multimediální dílna, kterou iniciovali Veronika Hyksová , Ondřej Jirásek a Disk Multimedia a která probíhala po celý týden festivalu za vedení tanečníků a choreografů Anny Sedláčkové , Petera Grolla a skladatele Ondřeje Jiráska . Mladí skladatelé zkomponovali skladby na témata z Karlových Varů a připravili jejich nahrávky pro choreografy. Během festivalu pracovali zprvu odděleně s interprety skladeb (hoboj - Jan Souček , klavír - Zdeněk Král , violoncello - Tomáš Jamník , perkuse - Junko Honda-Černochová ), s tanečníky, kteří na skladby připravovali taneční doprovod, a filmařem, jenž natáčel k hudbě záběry z města. Ve středu se všechna oddělení spojila k přípravě závěrečného vystoupení. Na koncertě zazněly pod taktovkou Ondřeje Jiráska nejprve skladby Zdeňka Krále Co nás nutí jezdit na kole , Michala Indráka Radosti na kolonádě a jeden smutek , Jindřicha Wolfa Prameny , jež byly doplňovány reprodukovanou hudbou. Jejich úryvky společně se skladbou Tomáše Šenkyříka Water Crying byly vzápětí interpretovány ještě jednou, tentokrát s tanečním a filmovým doprovodem. Tři dívky a choreografka Anna Sedláčková předvedly spíše klasický tanec, rovněž film Slavomíra Paravičného se nesl v tradičním duchu, záběry pramenů se střídaly se záběry přírody z okolí Karlových Varů. Většina jeho materiálu s větší invencí bude použita na chystaném DVD. Projekt nabídl mnoho podnětů pro propojování hudby, tance a filmu. V druhé polovině koncertu vystoupil soubor Piccolo coro & Piccola orchestra , který se kromě baroka zaměřuje především na současnou hudbu. Pod vedením Marka Valáška zahráli Píseň bratra slunce od Jana Hanuše, Eiréné, fantasie pro hoboj a smyčcový orchestr od Otmara Máchy, Cantico delle Creature od Petra Ebena, Divertimento pro housle, violu a komorní orchestr od Bohuslava Martinů a Sílu myšlenky od Eduarda Douši. Po koncertu byly vyhlášeny výsledky soutěží. Cenu za nejlepší interpretační výkon získal vynikající cimbálista Daniel Skála , Cenu za nejlepší interpretaci skladby Bohuslava Martinů obdržel Piccola orchestra spolu s dirigentem Markem Valáškem a se sólisty Danielou Oerterovou a Martinem Stupkou za provedení zmíněného Divertimenta. Cenu Karlovarského symfonického orchestru obdržel klavírista Marcel Javorček a dirigent Jiří Štrunc junior , kteří si s tímto orchestrem zahrají celovečerní koncert. Zvláštní uznání bylo uděleno Smetanovu triu .

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.