sobota, 28. srpen 2010

Kající se Magdalena

Napsal(a) 

Kající se Magdalena, foto Lukáš Hyksa, archiv Collegia 1704, 2010 Kající se Magdalenafoto: Lukáš Hyksa, archiv Collegia 1704, 2010

Collegium 1704 má další oblouk svého hudebního mostu Praha – Drážďany úspěšně za sebou. 19. března jej Václav Luks se svým souborem „postavil“ v pražském kostele sv. Martina provedením dnes asi nejznámějšího oratoria Antonia Caldary Maddalena ai piedi di Cristo . Caldarova tvorba, byť spíše ta mešní, byla ve své době v Praze velmi populární a také v Drážďanech byla – v neposlední řadě zásluhou J. D. Zelenky – uváděna. Hudba tohoto italského mistra na dvoře Karla VI. je plná krásných melodií a emocí, jejichž sdělnost a životnost staletími příliš netrpí, jak se mohli velmi dobře přesvědčit i návštěvníci koncertu. Na celkově příznivém dojmu mají samozřejmě zásluhu také interpreti. Z výborné pěvecké sestavy je potřeba jmenovat zejména Dagmar Šaškovou , která si svou náročnou titulní roli pečlivě připravila a okouzlila tak nejen příjemným témbrem, ale i promyšleným frázováním a řadou hudebních detailů. Jestli můžeme něco vytknout, pak snad pouze příliš ostré přechody z piana do forte, které v akustice chrámu působily někdy trochu nepříjemně. V úvodní symfonii byl dialog mezi houslemi místy příliš chvatný, podobně tak výměny v č. 14 (árie Amor Terreno) lehce nepřesné, celkově však měla hra Collegia skvělou úroveň. Václav Luks opět dokázal svou výtečnou hudební imaginaci předat a vytvořit se svými spoluhráči jedinečný zážitek. Děkujeme.

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.