sobota, 8. říjen 2011

Jubileum Prague Junior Note

Napsal(a) 

Ve dnech 9. – 12. června 2011 proběhl v sále Martinů v Lichtenštejnském paláci jubilejní 20. ročník dětské klavírní soutěže Prague Junior Note (soutěžní výsledky jsou uveřejněny na http://www.soutezpjn.cz/pjn2011.php). Jde o jednu z našich nejstarších a nejvýznamnějších porevolučních interpretačních soutěží a její historie rozhodně stojí za pozornost. První ročník této soutěže – tehdy ještě pod názvem Junior Note – uspořádalo „Kolegium pro podporu nezávislé vědy, umění a vzdělání“ v roce 1991. Soutěž byla poměrně nevyhraněná, nebyly kupř. stanoveny věkové kategorie ani časové limity, byla určená nejen mladým klavíristům, ale také kytaristům a hráčům na zobcovou flétnu, a soutěžní klání probíhalo souběžně na několika různých místech. Tohoto prvního ročníku se zúčastnili mj. také tři mladí pianisté ze třídy klavírní pedagožky Vlastimily Pospíšilové. V roce 1992 se soutěž neuskutečnila, ale Vlastimilu Pospíšilovou, která mezitím přešla do vedení umělecké agentury při Paláci kultury, zaujala Junior Note natolik, že se v roce 1993 po dohodě s „Kolegiem“ ujala jako organizátorka pořádání druhého ročníku a převedla soutěž do Paláce kultury. Velkou podporu jí poskytl tehdejší programový ředitel Paláce kultury Václav Riedlbauch, jenž poté, co se začaly v Paláci kultury prosazovat zásadní organizační změny, inicioval přesunutí celé akce na HAMU. Třetí ročník soutěže, tentokrát už pod názvem Prague Junior Note, se uskutečnil v červnu roku 1994 v novém sídle HAMU – v exkluzivních prostorách čerstvě zrenovovaného Lichtenštejnského paláce. V tomto krásném prostředí se koná dodnes. Soutěž nadále organizačně zajišťuje Vlastimila Pospíšilová, ne však už pod záštitou Paláce kultury, ale pod hlavičkou své nově založené agentury V.P.ART.

V letech 1993 – 2008 byla soutěž vypisována vždy pro dva různé nástroje: vedle klavíru, který byl zastoupen v každém ročníku, se postupně periodicky opakovaly housle, violoncello, kytara a zobcová flétna. Hudební veřejností byla však „Juniorka“ od počátku vnímána především jako soutěž klavírní, v niž se nakonec v posledních třech letech logicky přetransformovala. Mezi klavírními pedagogy měla od počátku výborné renomé, nepochybně i díky sestavení soutěžní poroty. Její předsedkyní byla od roku 1994 legendární česká pianistka a cembalistka Viktorie Švihlíková (1915 – 2010). V r.oce 1997 po ní převzal předsednictví jeden z našich nejuznávanějších klavíristů Ivan Klánský, jenž je v čele poroty doposud. Viktorie Švihlíková se následně stala čestnou předsedkyní poroty a až do své smrti byla patronkou soutěže. Klavírní porota měla vždy mezinárodní obsazení a její bodování bylo veřejné. Zajímavou raritou „Juniorky“ je, že každý soutěžící dostane od jednotlivých porotců při vyhlášení výsledků vlastnoručně psaný „dopis“ se slovním hodnocením soutěžního výkonu.

Za dobu existence „Juniorky“ se soutěže zúčastnilo ve všech oborech více než 4500 dětí. V klavíru byl nejsilnější rok 2008, kdy ve třech dnech soutěžilo 140 (!) mladých pianistů. Těsně za ním následoval ročník letošní, jehož se zúčastnilo 133 soutěžících ve věku 6 – 15 let.

Prague Junior Note se u nás dnes řadí k nejprestižnějším akcím ve svém oboru a je klavírní veřejností vnímána nejen jako interpretační soutěž, ale také jako jakýsi celostátní pianistický seminář, kde se lze naučit mnoho nového. Do Prahy se sjíždějí mladí klavíristé a jejich pedagogové z celé republiky a je skutečně fascinující sledovat, jak rok od roku stoupá úroveň soutěžních výkonů. Za pozornost stojí navíc další skutečnost: zatímco v prvních ročnících soutěže se na prvních místech objevovaly především děti z pražských hudebních škol, v posledních letech máme možnost slyšet řadu obdivuhodných výkonů dětí ze škol mimopražských, a to nejen z velkých kulturních center, jako je Brno či Ostrava, ale i z měst a městeček mnohem menších. A bez nadsázky lze dnes říci, že mezi současnými našimi významnými mladými pianisty nenajdeme nikoho, kdo by si alespoň jedenkrát na „Juniorce“ nezahrál.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.