Jana Boušková a Petr Nekoranec si padli do noty

Koncerty v sále Novoměstské radnice bývají drobnými skvosty. Drobnými ve smyslu komorního prostoru, nikoli výkony vystupujících umělců. V úterý 11. února se spolu na pódiu poprvé setkali harfistka Jana Boušková a tenorista Petr Nekoranec. Ve volném cyklu Spolku přátel hudebních talentů zazněly písně a drobnější skladby pro harfu, v nichž se oba umělci ukázali v tom nejlepším světle.

Zadání dramaturgie přitom bylo zdánlivě jednoduché: seřadit za sebou písně, v nichž by mladý tenorista vynikl, a současně dát prostor excelentní harfistce v sólových skladbách. Takhle prvoplánově se ale večer neodvíjel. Výběr písní nebyl efektní, naopak – každou z nich zazpíval Petr Nekoranec jako dokonale vystavěnou miniaturu s propracovanou dynamikou, frázováním, svým pověstným oblým rovným tónem bez náznaku forze. A navíc s výbornou výslovností, kdy je i v cizím jazyku rozumět každému slovu. Koncertu by se mohl dát přídomek „Od Brittena k Rachmaninovovi“, až na pár výjimek (Grieg, Sjöberg, Dvořák, Musorgskij) zazněly písně skladatelů tvořících převážně ve 20. století. Druhou jednotící linkou byl výběr pomalejších, melancholičtějších skladeb.

 , foto Petr Dyrc

V posledním roce doznal hlas Petra Nekorance jisté proměny – stal se sytějším, tmavším, rozšířil se, přesto zůstal stále tak krásně kulatým, lahodným, pohyblivým. Nekoranec je vedle svých pěveckých předností i výborný herec. To prokázal hned v Brittenově Serenádě, kde si pohrál s dramatickým výrazem, ale použil tak uměřených prostředků, že jeho herecké ztvárnění bylo vkusné, nikoli teatrální. Harfa Jany Bouškové byla spíše než doprovodným nástrojem partnerem zpěvu, virtuozita a citlivá hra interpretky byla nepřeslechnutelná, ovšem jak to u vynikajících hráčů bývá obvyklé, nestrhávala na sebe pozornost. Svou jedinečnost doložila Jana Boušková v sólové Toccatě Nina Roty, ve svém parádním čísle – Preludiu in C dur pro sólovou harfu, op. 12, č. 7 Sergeje Prokofjeva – a v citlivě pro harfu upravené a sebevědomě interpretované Suitě A dur op 98 b Americké Antonína Dvořáka, z níž zaznělo Molto vivace. Vedle písní Rachmaninova, Hahna, Sjöberga či Faurého byl tento harfový Dvořák jedním z vrcholů večera. Jana Boušková tu ukázala, v čem tkví její nenapodobitelnost: v tvorbě tónu, virtuozitě, s níž ve vysokém tempu vyhrává každou notu, ve srozumitelném frázování, v energičnosti i lyričnosti projevu.

 , foto Petr Dyrc

Výčet autorů písní, které Petr Nekoranec zvolil pro svůj recitál, by zabral hodně místa, soustřeďme se na ty, které upoutaly vskutku vynikajícím provedením. Vedle již zmíněného Brittena podaného s jistotou a vroucností v nižších polohách, se jeho zdravý mladý hlas zaskvěl v písni Tonerna Carla Sjöberga (zpívané švédsky), kde znovu uplatnil přirozené frázování, i v akcentech příjemné, a dynamiku nenásilně ústící do forte. Tonerna je těžká píseň – z nižších poloh míří vysoko a navíc klade na zpěváka velké nároky v dynamice. Nekoranec v ní obstál! Podobně je třeba vyzdvihnout jeho interpretaci Faurého En Sourdine, v níž pěvec bravurně zvládal výšky i nižší polohy a která mu umožnila předvést jedinečnou krásu lidského hlasu. V Nichts Richarda Strausse zpíval mnohem dramatičtěji, přesto na hlas netlačil. A v Musorgského Hvězdičko, kde jsi bylo možné v jeho hlase zaslechnout melancholii, smutek i žal. Tečkou i vyvrcholením večera byly dvě romance Sergeje Rachmaninova – Zde je krásně a Romance mladého cikána z opery Aleko –, v nichž jako by se zkoncentrovalo umění obou interpretů: krása hlasu a harfového tónu, obdivuhodné dynamické oblouky tvořené na malé ploše, výraz jako nositel obsahu – a především hlasová technika a rozsah Nekorancova hlasu. Nezapomenutelně pak vyznělo jednočárkované a v závěru Romance mladého cikána.

Publikum ocenilo i dva přídavky – neapolskou píseň Paola Tostiho ’A vucchella a Straussovo Morgen. Spojení mladého talentovaného pěvce se schopností bezpečně technicky i výrazově ovládat svůj hlas a zkušené excelentní harfistky bylo velmi šťastné a (h)ladilo po celý večer.

Sdílet článek: