Intelektuální úvaha nad nedostatkem mistrovských děl

NODO: Hudební drama pro dnešek i pro budoucnost III.

Scénická přednáška Gertrudy Stein s trojhlasou mužskou oponenturou. Tak by se dala ve stručnosti shrnout Mistrovská díla, operní prvotina Petra Kotíka. Nekonečná melodie sólových houslí Pauline Kim Harris zněla jako hlas volajícího na divadelní poušti už když publikum vcházelo do sálu, usazovalo se, mluvilo. Funkce předehry se vrátila do starých operních časů, kdy se v sálech nezhasínalo a obecenstvo bylo potřeba nějak upozornit, že už za chvíli něco začne. Tentokrát to ale přece jen nebylo všechno, zvláštní opera, skoro přednáška se postupně osvobodila z okolních ruchů, které pomalu utichly a nechaly znít samotné dílo.

Sopranistka Kamala Sankaram čili Gertruda Stein začínala do pokračujícího houslového sóla svou mluvenou přednášku. Rozdíly mezi identitou, entitou, co je potřeba k vytvoření mistrovských děl, co je a není mistrovské dílo, jak je možné, že je vždy poznat, a proč jich mnoho nevzniká. Text přecházel z mluvy do zpěvu úplně přirozeně. Do sledu úvah se poprvé ozvala trojice mužů s výkřikem „nesmysl!“ a občas vstupovala do monologu hlavní představitelky komentáři zpočátku nesouhlasnými a posléze přitakajícími. Scénické řešení vytvořil Michael Rau komorními a úspornými prostředky, pohybovali jsme se na hranici scénické instalace. Vrcholnou scénickou akcí byl záchvat vzteku, při kterém přednášející spisovatelka obrátila vzhůru nohama zařízení pokoje. Točna ukázala scénu z opačné strany a když se vrátila zpět, všechno bylo uklizené jako dřív.

Kamala Sankaram, foto Martin PopelářMelodická linka houslí působí jako celek dojmem zvláštního chorálu protkaného drobnými hudebními myšlenkami a nečekanými akcenty. Teprve asi po půl hodině se k houslím přidal i anglický roh a jemné perkuse. Zpěv Kamaly Sankaram se s houslemi spíš míjel než prolínal, vytvářel samostatné hudební pásmo. Roli spojnic plnily později přidané nástroje a také občasné mužské vícehlasy.

Mistrovská díla jsou ryze intelektuální zážitek, po jejich vyslechnutí pravděpodobně nepůjdete z divadla dojatí pod náporem silných emocí. Námět k přemýšlení je to ale silný a vydrží na dlouho.

Sdílet článek: