čtvrtek, 20. květen 2010

Heiner Goebbels: Schwarz auf Weiss

Napsal(a) 

Předem tohoto textu se omlouvám za jeho osobní tón, recenzovaná událost a její osnovatel (demiurg) totiž patří do mé krevní skupiny, a tak hlavním pocitem, který bych rád zprostředkoval, je jednoduše radost. Radost z toho, že se v Praze uskutečnilo zásadní hudební představení důležitého autora současné hudby. Radost z toho, že byl autor přítomen, spoluvytvářel a aktualizoval dílo vzniklé v roce 1996 a od té doby prováděné pouze frankfurtským Ensemble Modern. Radost z toho, že muzikanti i posluchači přijali autorův myšlenkový svět, založený na střetávání protikladů a neustálém dekonstruování mýtů o hudebním divadle či koncertě jako takovém.

„Stage concert“ Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss , hraný orchestrem Berg v podzemním kině ARTminus Veletržního paláce za režie dua SKUTR 29. a 30. 9 v rámci festivalu Struny podzimu, není jednoduchým a lehce přijímatelným dílem. Jedním ze základních principů Goebbelsovy tvorby je totiž vyvolávání otázek, provokování a podněcování přemýšlení v duchu francouzského spisovatele 19. století Charlese Augustina Saint-Beuva. Goebbelsův scénický tvar není gesamtkunstwerkem, souhrou všech uměleckých prostředků, zacílených jedním směrem, ale spíše dramatem jejich střetávání, ze kterého – dle autorových slov – povstává výsledný tvar. Tento tvar navíc není podpořen jednotícím příběhem, principem, je spíš mozaikou jednotlivých fascinujících událostí, které si každý posluchač (či účastník procesu) musí, nebo může pospojovat až v myšlenkách. Jednou z důležitých myšlenek Černé na bílém , obsažené ovšem i v jiných Goebbelsových projektech, je myšlenka mnohem větší integrace hudebníků či herců do vzniku díla. Této integrace dosahuje autor jednoduchým, avšak účinným způsobem – ztíží protagonistům na scéně provádění hudby či textu tak, aby byli nuceni mnohem více o ní (o něm) přemýšlet (například rozsadí smyčcovou sekci daleko od sebe, nepoužije dirigenta či dokonce donutí hudebníky, aby se naučili na cizí nástroje). Cílem by měla být (a většinou je) daleko větší koncentrace a větší vcítění, než je v běžném hudebně-divadelním provozu obvyklé. Toto vcítění je pak pro autora zřejmě podstatnější, než lpění na dogmatu partitury, která navíc často vzniká až v průběhu dialogu s hudebníky.

Pražská inscenace Schwarz auf Weiss byla logicky jiná než její německá předchůdkyně, možná s větším důrazem na prostor a pohyb po něm. Nejkrásnější scény, alespoň pro mne, byly ty, ve kterých bylo cosi nedořečeného, nedoukázaného (opět zcela v duchu autorovy poetiky) – například scéna se skrytou, avšak zvukově velmi hmatatelnou dechovkou. Muzikanti orchestru Berg byli přesvědčiví scénicky a hudebně téměř perfektní. Pár technických nedotažeností dodávalo inscenaci vůni okamžiku a v žádném případě nenarušovalo její spád.

Goebbelsovy projekty – Černou na bílém nevyjímaje – jsou většinou zásadním slovem k vývoji a stavu současného hudebního divadla. O to zásadnějším, že pokud jejich recipient není přímo přítomen nějakému divadelnímu zázraku, odchází minimálně obohacen o několik důležitých otázek, které mohou do budoucna změnit jeho myšlení.

Michal Nejtek

Narodil se v Litoměřicích, absolvoval Konzervatoř v Teplicích (klavír) a Hudební fakultu AMU v Praze (skladba). Píše symfonickou i komorní hudbu, věnuje se scénickým projektům (Lamenti, Pravidla slušného chování v moderní společnosti). Obdržel objednávky na nové kompozice od festivalů Donaueschinger Musiktage, Varšavský podzim a Klangspuren. Spolupracuje se skupinou The Plastic People Of The Universe (Obešel já polí pět, Pašije, Vlaková opera). Hraje na klavír a klávesové nástroje v několika formacích (NTS, Michal Nejtek Trio). Věnuje se i hudbě pro divadlo (Arnošt Goldflam, Jiří Ornest, Jana Svobodová atd.). Učil na Konzervatoři v Teplicích (hudební teorie, korepetice), na VOŠ Jaroslava Ježka dějiny jazzu, nyní učí na pražské AMU (kompozice).

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.