pátek, 13. únor 2009

FOK uzavíral Mahlerovou Devátou

Napsal(a) 

Předposlední koncert sezony Pražských symfoniků patřil Mahlerově Deváté symfonii , kterou uvedl Haydnův Koncert pro trubku Es dur v podání Gábora Boldockého . Mladý maďarský hráč provedl skladbu velmi hezkým tónem a technicky spíše spolehlivě než virtuózně. Za pozornost stál i jemný a stylový doprovod smyčců. A vrcholem koncertu pak nemohla nebýt Mahlerova osmdesátiminutová symfonie „na rozloučenou“. Shodou okolností jsme Mahlerovu Devátou slyšeli v posledním roce jak se SOČRem (a Jiřím Bělohlávkem), tak s Českou filharmonií a Zdeňkem Mácalem. Interpretace Jiřího Kouta by se dala nejlépe přirovnat k jakémusi angažovanému vyprávění. Dirigent má ve zvyku si za mnoha symfoniemi představovat i docela konkrétní příběh – tyto skladby mu neznějí jako velký abstraktní kolos, ale jako přirozený sled zážitků a emocí. První věta stála na přesvědčivém kontrastu mezi vzepětím a únavou, dvě střední části scherzového charakteru měly spád a živý rytmus. A po technické stránce lze říci, že orchestr se s náročnými pasážemi vyrovnal se ctí, i když by obě burleskní části unesly větší kontrastnost. Závěrečná věta pak nepůsobila tak mysticky, jak to známe z některých nahrávek, ale spíše bezprostřední emocionalitou v nových a nových variacích. Právě v citové naléhavosti a celkové opravdovosti byla nakonec největší síla tohoto provedení 17. června ve Smetanově síni Obecního domu.

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.