středa, 13. březen 2019

Exodus jako silný příběh

Napsal(a) 

 , foto Petra Hajská foto: Petra Hajská

Zatím poslední koncert Collegia 1704 připomněl letošní výročí dubnové 260. výročí úmrtí Georga Friedricha Händela a zejména jedno pozoruhodné oratorium Izrael v Egyptě. Slyšeli jsme barokní orchestr ve velkém obsazení včetně trojice pozounů, a zejména Collegium Vocale 1704 mělo svůj velký den. Toto starozákonní oratorium je totiž netypické právě tím, že největší prostor zde mají sborová čísla.

Vedle Mesiáše je Izrael v Egyptě jediné Händelovo dílo komponované na biblické texty. Vzniklo v roce 1738, tedy čtyři roky před Mesiášem a rok po úspěšném léčení následků mrtvice v Cáchách. Námětem je klíčový starozákonní příběh a zhudebnění mimořádně působivé – a nejen proto, že se v jednotlivých číslech první části barvitě zhudebňuje Deset ran seslaných Hospodinem na Egypt. Händel samozřejmě využil možnosti zvukomalebně zachytit bzučení much nebo žáby v kombinaci s drásavými akordy trombónů.

 , foto Petra Hajská foto: Petra Hajská

Vedle toto totiž Izrael v Egyptě překvapuje velkou vnitřní koncentrovaností. Není to mladý emotivní Händel dlouhých da capo árií, který rozhazuje emoce do všech stran. Biblický text a také inspirace i parafráze některých starších autorů jakoby ho vedlo k větší hutnosti a soustředěnosti na text. Střídají se tu pozoruhodné polyfonní části s částmi v podstatě velmi oproštěnými a jednohlasými. Oratorium umožňuje posluchači jít s textem v podstatě krok za krokem. Anglický překlad bible jakoby skladatele zkoncentroval a nutil měnit postupy z italské opery. I když Collegium Vocale nezpívá ve velkém obsazení, zněl jeho zvuk plně a velmi tvárně.

 , foto Petra Hajská foto: Petra Hajská

Až za výkonem sboru a orchestru tedy tentokrát zůstala spolehlivě zazpívaná vokální čísla. Ať už to byl lkavě emotivní projev tenoristy Krystiana Adama, nebo pozoruhodný duet dvou basů Tomáše Krále a Jaromíra Noska. Sopranistky Hannah Morrison a Helena Hozová byly výrazově o něco působivější, než kontratenorista Benno Schachtner v altových partech. Bylo asi dobře, že se Václav Luks nerozhodl pro třídílnou verzi, tedy pro maraton, ale plně nechal koncentrovat publikum na hudební bohatství druhé a třetí části. A ocenit znovu musíme skvěle vypravený program se zajímavou studií a překlady všech zpívaných textů.

Jindřich Bálek

Od roku 2004 pracuje v Českém rozhlase, z toho deset let v Redakci kulturní publicistiky a od roku 2014 v Redakci vážné hudby. Zabývá se hudební dramaturgií, kritikou i publicistikou. Pochází z Teplic, kde vystudoval gymnázium; je absolventem Institutu základů vzdělanosti UK, a oboru filosofie na FF UK v Praze.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.