Escualo kvintet na vlně Latinské Ameriky v Českém muzeu hudby

Závěrečný koncert komorního cyklu PKF – Prague Philharmonia, který se konal v pondělí 8. června v Českém muzeu hudby, patřil vynikajícímu souboru Escualo kvintet. Kapela, jíž tvoří pětice mladých charismatických můžu, se specializuje především na interpretaci argentinského stylu Tango Argentino s druhy Tango típico a Tango nuevo. Ač se jedná o soubor poměrně mladý, zaznamenal již řadu úspěchů na naší i mezinárodní hudební scéně. Objevuje se v dramaturgii mezinárodních festivalů, jakými jsou MHF Český Krumlov, Dvořákův festival, Festival Mitte Europa Bayern-Čechy-Sachsen, České doteky hudby, Kytarová noc v Kutné Hoře, Mezinárodní kytarový festival v Mikulově, MHF v polském Tczewu, Sloupy kultury, Festival hispánské kultury Plzeň nebo Pardubické hudební jaro. Jednotliví členové kvintetu jsou absolventy hudebně-uměleckých škol u nás i v zahraničí a působí v řadě dalších profesionálních hudebních těles. K mimořádným úspěchům kvintetu patří získání záštity a ocenění Velvyslanectví Argentinské republiky pro rok 2015, jmenovitě od Señora Guillerma F. Krecklera, vedoucího mise v ČR. Pod záštitou velvyslanectví se také koncert konal a účastnili se ho přední zástupci.

Na koncertě Escualo představilo svůj projekt s názvem Rytmy Latinské Ameriky „Tango Argentino“. Jedná se o průřez vývojem tanečního i koncertního tanga. Nutno podotknout, že tento program z dramaturgie cyklu PKF vyčnívá pro svou jedinečnost a neobvyklost, která spočívá především v programu skladeb, ale také v nástrojovém obsazení. Dramaturgicky byl koncert skvělou tečkou za komorním cyklem, nesoucím podtitul „Cesty za hudbou do všech světových stran“. Na programu zazněly skladby Astora Piazzolly, Richarda Galliana, Ángela Villolda, Osvalda Pugliese, Aníbala Troila, Lalo Schifrina a dalších. Kromě toho, že jednotliví členové kvintetu vynikali mimořádnou technickou zdatností hry, dokázali se znamenitě propojit v jeden celek, především prostřednictvím dokonalé souhry, společného citu pro frázování a artikulaci, což je při interpretaci tanga dosti obtížné. Každý muzikant totiž může tento styl „cítit“ zcela odlišně a subjektivně. Z provedení jednotlivých skladeb byla znatelná dlouhodobější zkušenost s hudbou směru Tango típico a Tango nuevo a nezřídka jsem měla pocit, že poslouchám originální produkci kvintetu Astora Piazzolly. Mile mě překvapilo také sestavení programu, který mohl inklinovat k jisté nabízející se jednotvárnosti. Escualo však zvolilo a zařadilo skladby velmi důmyslně. Pomalé a lyrické skladby střídala energická a temperamentní díla plná emocí a vášní. Skladby Astora Piazzolly bylo možno pro jeho nezaměnitelný a originální rukopis poznat i bez nahlédnutí do programu koncertu. Mimo jiné mě také zajímaly aranže jednotlivých skladeb, které si kvintet dotváří sám. Obohacuje danou formu skladeb o vlastní nápady, efekty a nápadité improvizace. V tomto směru mě zaujala známá skladba Libertango nebo Kicho s úvodním kontrabasovým sólem Jana Prokopa. Oceňuji také využití bandoneonu ve vybraných skladbách, jehož specifický zvuk přispěl k naplnění originálního obsazení. V některých číslech hrál kvintet v menších obsazeních, v dalších se zase jednotliví členové představili jako sólisté. Za zmínku jistě stojí technicky náročné Tango pour Claude R. Galliana v podání akordeonisty a bandoneonisty Jakuba Jedlinského, který náročné pasáže vystavěl s bravurní lehkostí nebo skladba Flor de lino A. Troila, které se s nadhledem sobě vlastním zhostil houslista Vít Chudý. Ke zlatému hřebu večera nepochybně patřilo Piazzollovo Che tango Che se sólistkou Gabrielou Vermelho, která je považována za jednu z nejvšestrannějších osobnostní naší hudební a divadelní scény a držitelkou Ceny Alfréda Radoka. Zpěvačka provedla tango s ohnivým temperamentem, doplněným oslnivým hereckým projevem, že nejednoho posluchače nenechala chladným a některé doslova jejich neskrývané nadšení „zvedalo ze židlí“. Na závěr programu zaznělo dílo A. Piazzolly Escualo, v překladu „žralok“, podle kterého také kvintet nese svůj název.Koncert pro mě byl skvělým uměleckým zážitkem, při kterém se dokonale pojil temperament charismatické zpěvačky Gabriely Vermelho, naturelem často blízkým Edith Piaf, s nevšedně muzikální interpretací pětice mladých nadaných instrumentalistů, jejichž umělecký vývoj mám možnost sledovat od začátku jejich působení v roce 2011. Zaslouženě tedy publikum ocenilo výkon Escuala bouřlivým potleskem.

V následujících měsících čeká Escualo kvintet řada dalších významných  koncertů u nás i v zahraničí. V červenci vystoupí v pražském klubu Jazz Dock a na MHF Mitte Europa Bayern-Čechy-Sachsen v německém Bad Stebenu a v srpnu na MHF v Českém Krumlově.

 

Projekt Tango Argentino

Jakub Jedlinský – akordeon/ bandoneon

Vít Chudý – housle

Petr Beneš – elektrická kytara

Ivan Vokáč – klavír

Jan Prokop – kontrabas

Gabriela Vermelho – zpěv

Sdílet článek: