úterý, 22. březen 2016

Energetické vlny BB

Napsal(a) 

Jaap van Zweden, foto Petra Hajská Jaap van Zwedenfoto: Petra Hajská

Jaap van Zweden je pro mě největším překvapením jubilejní sezony České filharmonie. To byl jeden z hlavních poznatků z abonentního koncertu 18. března. V 19 letech byl nejmladším koncertním mistrem v dějinách Concertgebouw Orchestra, nakonec „konvertoval“ k dirigovaní a díky úspěšnému vedení Dallas Symphony Orchestra a hostování v řadě amerických orchestrů se postupně dostal mezi nejvlivnější hudební osobnosti USA. (Možná by se hodila parafráze vtipu o nejlepším houslistovi mezi dirigenty a nejlepším dirigentovi mezi houslisty. Vrcholem jeho dosavadní kariéry bude od sezony 2018/19 umělecké vedení New York Philharmonic.)

Zwedena předcházela pověst přísného, cholerického, nevyzpytatelného, kontroverzního, ale charismatického dirigenta. To poslední jsem zažil, ostatní se dle kuloárních informací naplnilo při zkouškách, jež prý nebyly zrovna idylické… V americkém tempu připravil během dvou dnů těžký, ale vzrušující program – Bartókův Druhý houslový koncert a Brahmsovu Čtvrtou symfonii c moll.

Frank Peter Zimmermann, foto Petra Hajská Frank Peter Zimmermannfoto: Petra Hajská

Sólistou byl Frank Peter Zimmermann, s nímž má Česká filharmonie  řadu zkušeností. (Viz třeba koncepčně problematická nahrávka Dvořákova Houslového koncertu pro společnost Decca.) Bartók naplnil partituru koncertu jak vypjatým dramatem v první větě, tak nádhernou lyrikou Andante. Houslistova technika byla bezchybná, tón omamný. Impulsivní Zweden vedl orchestr v rámci naprosto přesné hry k drsnosti (úvodní Allegro, jež moc „non troppo“ nebylo) a využil tónové lahodnosti jak smyčců, tak dechů. Výsledek tak by neuvěřitelně dobrý. Musím přiznat, že byl lepší než jak jsem koncert slyšel od Gewandhausu (Funke), New York Philharmonic (Batiashvili), Philharmonia Orchestra (Menuhin) i Boston Symphony Orchestra (Mutter). Jediný orchestr, jenž byl ještě výraznější (ovšem z nahrávky!) byl Chicago Symphony (Shaham).

Sólista a dirigent se svižně proplétali nástrahami koncertu a výsledek byl skutečně mimořádný. (Stejně, vlastně možná až příliš virtuózně zahrál Zimmermann i přídavek – 4. část z Bachovy sólové Sonáty a moll.) Nicméně porovnám-li způsob hry pana Zimmermanna s konkurencí, syrovější, drsnější, tónově naléhavější, a tím i „autentičtější“, byly živé i nahrávací interpretace Gila Shahama a Lisy Batiashvili. Zimmermann pro mě nebyl na úplně stejné vlně jako holandský dirigent a český orchestr. (Další možností slyšet toto dílo bude provedení Aliny Ibragimové 26. 5. 2016 na festivalu Pražské jaro; Sakari Oramo, BBC Symphony.)

Do nečekaných výšin dospělo provedení Brahmsovy symfonie, která patří mezi klenoty orchestrální literatury. Od prvních taktů obrovský tah, báječně provedené detaily, každá fráze dýchala, všichni byli velmi koncentrovaní, absolutní transparentnost; všechna pozitiva orchestru byla využita snad ještě více než v Bartókovi. Energie, která naplňovala ve vlnách  Dvořákovu síň Rudolfina, byla až magická. Zvuk České filharmonie měl ten večer světové parametry! 

Luboš Stehlík

Mým rodným městem jsou Pardubice, kde jsem se učil hrát na housle a violu. Housle a zpěv jsem studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolutorium oboru hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupiv ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení muzikologie, kde moji diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil jsem v roce 1984 do knižní redakce nakladatelství Editio Supraphon. Od roku 1989 jsem působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho vymazání z českého hudebního života  jsem se stal v roce 1994 členem týmu, později šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Jsem partnerem manželky nejlepší ze všech, otcem tří dětí a dědečkem (zatím) sedmi vnoučat.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.