sobota, 28. duben 2012

Dvanáct mužů, jeden hlas

Napsal(a) 

Nejlepší mužský komorní sbor na světě (podle časopisu New Yorker) a soubor roku 2008 (podle ankety Musical America) Chanticleer potřetí zavítal do Prahy a 26. ledna potěšil příznivce vokálního umění ve Státní opeře. Se suchou akustikou sálu si soubor, který za nahrávky Colors of Love a Lamentations and Praises získal cenu Grammy, v rámci možností poradil a nabídl pestrobarevnou hudební mozaiku v rámci programu nazvaného Love story . Profesionalita na nejvyšší úrovni – tak by mohla znít jednoduchá charakteristika těchto pánů, kteří i z obyčejného otevírání desek s notami a z funkčních přesunů po jevišti dokáží vytvořit téměř choreografickou záležitost. Koncert zahájil blok staré hudby, v němž zazněla španělská renesanční hudba autorů Sebastiána de Vivanco a Tomáse Luis de Victoria, francouzské chansony Clémenta Janequina a dalších skladatelů, ale také hudba dvacátého století inspirovaná gregoriánským chorálem. Po polyfonní pastvě pro ucho zazněly jedinečně interpretované Tři mužské sbory Richarda Strausse a cyklus Not an End of Loving , který sboru dedikoval ředitel sborové unie Lehigh University, skladatel a dirigent Steven Sametz. V této části předvedl sbor dokonalé intonační schopnosti v rámci nadzemsky složitých harmonií, kantilénu linoucí se přes celý sál i vhodně přiostřenou deklamaci ve Straussově cyklu. Z předposledního bloku koncertu, věnovaného ryze soudobé hudbě, zaujala především Vesnická svatba anglického skladatele Johna Tavenera, jenž vynikla jak svým programem (je koncipována jako série hudebních a slovních obrazů popisujících ortodoxní svatební obřad v Řecku), tak náladou. V podání Chanticleer působila tak nostalgicky, dojemně a zároveň hypnoticky, že se publikum neodvažovalo ani hlesnout! Závěrečný blok patřil gospelům, populárním písním, spirituálům a koncert tedy došel ke svému závěru ve znamení známých melodií, odlehčené atmosféry i humoru. Blahodárný zážitek!

Michaela Vostřelová

Narodila se ve městě Bedřicha Smetany, první hudební vzdělání získala ve městě Bohuslava Martinů. Bakalářské studium hudební vědy v Olomouci ukončila prací o raném vokálním díle Martinů, brněnské magisterské studium jejím rozšířením pod vedením Miloše Štědroně. Písněmi, tentokrát Ebenovými a Schubertovými, završila i studium zpěvu na Pardubické konzervatoři pod vedením Hany Medkové. Badatelskou práci si vyzkoušela v Centru Bohuslava Martinů, pedagogickou v ZUŠ Ratibořická, novinářskou v Harmonii, kde se několik dobrodružných let učila, jak hudbu slyšet a jak o ní psát.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.