pondělí, 20. leden 2003

Duha času

Napsal(a) 

Duha času Duha času
Ve Dvořákově síni pražského Rudolfina se již potřetí konal koncert Pražské komorní filharmonie z řady s názvem "Duha času nad staletími, nad generacemi". Tato pomyslná "duha" se klenula nad díly pocházejícími z různých časových údobí, nad výkony interpretů různých generací a po skončení koncertu se doklenula až k dobročinné aukci, jejíž výtěžek byl určen brněnskému centru Kociánka pro mládež s tělesným postižením.

Během pestrého večera se posluchačům představil při provedení virtuózního Paganiniho Houslového koncertu č. 2 h moll nadějný sedmnáctiletý houslista Jakub Sedláček , oporou mu kromě ostříleného a muzikálně spolehlivého orchestru byl i dirigent s elegantními gesty Mario Košik . V brilantní, možná až technicky exhibicionistické skladbě, která dravému mládí padne jako ulitá, odkryl houslista své dobře namasírované hudební "svaly" a v "záři reflektorů" se nenechal vyvést z míry. Půvabný autorský vstup Daniely Fischerové Pocta hudbě byl skvělým odrazovým můstkem pro vstup nejočekávanější osobnosti večera, sopranistky Evy Urbanové . Ve výborné formě předvedla méně známou árii Francesca Cilei a po svém, ale zcela přesvědčivě vykouzlila i slavnou barokní árii Lascia ch'io pianga z Händelovy opery Rinaldo . Takovým způsobem, že mezivstup Aleše Brisceina nemohl nezůstat jen v jejím stínu. Završující barvou "duhy" byla Mozartova Symfonie g moll .

Dina Šnejdarová

Hudbě se věnuje přibližně od svých pěti let. Postupně prošla školením klavír-varhany-cembalo-dirigování-liturgická praxe-základy zpěvu a muzikologie (FF UK), souběžně s tím se řadu let věnovala klasickému baletu pod vedením nezapomenutelné Dagmar Špryslové a krátce též scénickému tanci (Vysokoškolský umělecký soubor, dnes Taneční centrum Praha). Její „hudební mámou“ se stala pedagožka Alena Kuklová, rodačka z Poličky, díky níž neztratila radost z hudby a přibližně v devíti letech objevila tvorbu 20. století, zejména Bohuslava Martinů a Bély Bartóka. Za průnik do hudebně-analytického myšlení vděčí varhanici Miroslavě Svobodové, za překonání obav z improvizace Jitce Chaloupkové (Konzervatoř České Budějovice). V muzikologii se soustředila na hudbu starších období. Pracovala jako zástupkyně šéfredaktora Harmonie, spolupracovnice ČRo Vltava, editorka koncertních programů FOK, knihovnice Hudebního oddělení NK ČR. V současné době se věnuje vzdělávání svých dvou dcer a hudební publicistice (Harmonie, Czech Music Quaterly, FOK, Česká filharmonie, Pražské jaro), provozuje též autorský Dinin nevyvážený blog (dinasnejdar.blogspot.cz). Jejím nej- autorem je již od dětství Johann Sebastian Bach.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.