Doteky hudby a poezie

V posledním lednovém týdnu skončil dvěma koncerty čtvrtý ročník festivalu Doteky hudby a poezie . Jedná se o malý, zatím ne tak známý a masově propagovaný festival, který však postupně získává své publikum. Dramaturgie festivalu, kterou vytvářejí Jan Riedlbauch a Miroslav Matějka , se zaměřuje převážně na díla 20. století a originální je právě uváděním zajímavých spojení slova a hudby. Tím se otvírá novému publiku, které je tvořeno kromě klasických návštěvníků koncertů také zcela novou vrstvou zájemců o poezii, recitaci či herectví.

Na předposledním koncertě zavládla při svíčkách v Galerii HAMU exotická, jihoamerická atmosféra. Nádherná a u nás málo známá poezie jihoamerických básnických velikánů Jose Lezamy Limy, Octavia Paze a Gabriely Mistral v recitaci Radovana Lukavského byla doprovázena skladbami pro flétnu a kytaru v podání Gran Duetto Concertante (Jan Riedlbauch , Miloslav Klaus ). Osvědčený recitátor Lukavský svým patetickým přednesem podtrhnul především metafyzickou stránku básní. Představení také druhé tváře této poezie a obecně jihoamerické kultury, vyznačující se nesmírnou pestrobarevností a imaginativností, však zůstalo především na výborných muzikantech.

Závěrečný koncert v prostoru kostela sv. Vavřince byl lahůdkou pro všechny milovníky díla Bohuslava Martinů. Až do posledního místečka zaplněný sál měl možnost seznámit se s ojedinělým materiálem – nepublikovanou korespondencí Bohuslava Martinů a jeho přítele Miloše Šafránka. Vyslechli jsme dopisy Martinů z různých období jeho života, let šťastných i těžkých časů za války či života ve vzdálené Americe. Zvláštní poetika samotného útvaru dopisu a navíc mnohdy věcný tón Martinů vybízí ke zcela civilnímu projevu a jinému přístupu než k poezii. Takto také svůj úkol v zásadě pochopil Vladimír Dlouhý . Jeho výkon byl bohužel rušen nápadně mnoha přeřeknutími a špatnou výslovností jmen a názvů, které se v dopisech samozřejmě hojně vyskytují. Na rozdíl od předchozího koncertu mi chyběl i kontakt s hudebníky a tím vytvoření jakési symbiózy. Hudební stránku obstarávali zpěvačka Karla Bytnarová a klavírista Adam Skoumal písněmi Bohuslava Martinů z let 1930-1932 (například Dvě balady na slova lidové poezie pro alt a klavír , Čtyři dětské písně a říkadla , Květ broskví na text Čan Jo Su či Chorý podzim na text G. Apollinaira).

Sdílet článek: