sobota, 20. prosinec 2003

Další ročník kultovního festivalu

Napsal(a) 

Další ročník kultovního festivalu Další ročník kultovního festivalu
Již 81. ročník festivalu Arena di Verona se stal opět něco jako kultovním poutním místem operního umění se stabilizovaným zájmem široké návštěvnické obce. Popularita festivalu, kde se počítá na jedno představení s návštěvou kolem 20 000 diváků, určuje nejen dramaturgii, která se čím dál víc soustřeďuje na nejatraktivnější operní hity, ale zároveň se určujícím prvkem stává i scénografie arény se svými specifickými prostorovými dimenzemi, které akcentují především patos a divadelní dekorativnost. Ve Veroně se tudíž příliš neusiluje o aktualizační pojetí a koncepce, které by zviditelňovaly režiséry na úkor intencí díla.

Obrovité dimenze arény beze zbytku využil zejména režisér a výtvarník scény Franco Zeffirelli , který inscenoval Verdiho Aidu i Bizetovu Carmen jakoby v širokoúhlém záběru. U Aidy volil stylizovanější projev sborů i sólistů souznící s naddimenzovanými segmenty starověkého Egypta, u Carmen pracoval s realisticky prokreslenými mizanscénami s bohatou detailní členitostí scénických akcí, kdy v komparsních scénách neváhal využít "filmovou" autenticitu sociálního milieu s široce využitými architektonickými i hereckými detaily, s hojným počtem živých oslů a koní.

Naproti tomu režisér nové inscenace Pucciniho Turandot Yuri Alexandrov právě prostorové dimenze arény plně nevyužil, třebaže právě tato opera skýtá pro realizaci v aréně řadu netušených možností. Alexandrov sice příběh z dávnověké Číny rovněž vybavil monumentalizujícími prvky, ale jednotlivé výstupy působily nevyváženě a nepřehledně. Někdy se mu dařilo celkem vhodně podtrhnout polohu krutosti, ale ne vždy přesvědčivě: na samém konci je připravena Calafova poprava a teprve v posledním momentu je zastavena, což přímo odporuje hudební atmosféře závěrečné scény.

S obrovitým prostorem arény si naopak dobře poradili inscenátoři Verdiho Nabucca - režisér a scénograf Graziano Gregori a kostýmní výtvarnice Carla Teti . Zejména scéna v chrámu, královo šílenství i nářek z vlasti vyhnaného židovského lidu s následným Zachariášovým proroctvím, byly obrazy připomínající oživlé fresky a vhodně propojovaly divadelní patetičnost s lidsky dojemnou prostotou.

Nejednoznačně vyzněl pokus rekonstrukce inscenace Verdiho Rigoletta z roku 1928 (režie - Ivo Guerra , scéna - Raffaele Del Savio , kostýmy - Carla Galleri ), kde bylo vše až příliš popisně nahromaděno na zaplnění prostoru, a vlastní herecké akce se spíše vytrácely. Navíc aranžmá většiny scén (a to včetně slavného kvarteta) se nevymykalo běžné konvenci a rutině, citelně chyběla jevištní propracovanost jednotlivých mizanscén.

Dirigenti jednotlivých večerů - Alain Lombard (Turandot, Carmen), Daniel Oren (Aida, Nabucco) a Vjekoslav Sutej (Rigoletto) - odvedli profesionálně pečlivou práci a vtiskli večerům odpovídající stylovou atmosféru, třebaže zvuk orchestru, snad vinou akustiky, zejména ve fortech poněkud ztrácel lesk.

Z několikanásobných alternací jsem zachytil řadu vynikajících sólistů - především tenoristu Josého Curu v roli Calafa, jehož žhavě vroucí témbr s příznačně vášnivou dychtivostí má podmaňující sílu právě pro Pucciniho verismus. Vedle něho se jen obtížně prosazovaly obě sopranistky - Giovanna Casolla jako Turandot a Hei-Kyung Hong jako LiŇ, i když své party zpívaly s plným nasazením. V Nabuccovi i Amunasrovi exceloval Ambrogio Maestri , v Carmen v titulní roli zazářila nevšedně krásnou barvou hlasu Irina Mishura , ve výrazu však až příliš teatrální, a osobitým pojetím Escamilla překvapil René Pape . Špičkové obsazení přineslo představení Verdiho Rigoletta v celé trojici hlavních rolí: Marcelo Alvarez (Vévoda), Leo Nucci (Rigoletto) a Elena Mosuc (Gilda). Spolehlivě zvládli své role další pěvci - Paola RomanĐ (Abigaille), Micaela Carosi (Aida), Larissa Diadkova (Amneris), Marco Berti (Don José), Maya Dashuk (Micaela) a Giacomo Prestia (Zaccaria). Jak už to často bývá při stagionovém systému v Itálii, i tentokrát byli dost slabí představitelé malých a někdy dokonce i středních rolí.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.