Concentus Moraviae 2009 – koncert v Besedním domě

Dramaturgický záměr letošního čtrnáctého ročníku mezinárodního hudebního festivalu Concentus Moraviae (30. května – 27. června 2009) nesl podtitul „Dámy mají přednost“. Koncert 11. června v brněnském Besedním domě však dramaturgicky zohledňoval i významné výročí skladatele Bohuslava Martinů. V rámci projektu Martinů Revisited byly do koncertu zařazeny skladby nejen od Martinů, ale i od jeho českých žáků – Vítězslavy Kaprálové a Jana Nováka.

Polská Sinfonietta Cracovia a švýcarský dirigent Kaspar Zehnder se se sólisty violoncellistkou Michaelou Fukačovou a klavíristou Karlem Košárkem v interpretaci české hudby výborně doplňovali. Dirigent Kaspar Zehnder dříve působil jako šéfdirigent Pražské komorní filharmonie a interpretaci díla Martinů se již věnoval v minulosti.

V úvodu koncertu zazněla Partita z roku 1939 z tvorby Vítězslavy Kaprálové. Více než jeden rok kompozičního procesu Partity byl provázen hledáním vlastního výrazu a polemiky s přítelem a učitelem Martinů. Výsledná podoba skladby je tímto tvůrčím hledáním poznamenána a také v jinak brilantní interpretaci orchestru vyzněla vedle ostatních skladeb večera nejméně výrazně.

K Bohuslavu Martinů se Jan Novák dostal v New Yorku během svého studijního pobytu v roce 1947. Capriccio pro violoncello a orchestr (1958) je jednou z jeho nejvýraznějších a nejúspěšnějších skladeb z padesátých let. Třívěté dílo s výrazným zastoupením sestavy bicích, převládajícími jazzovými prvky, kde violoncello je pojato v duchu sólové jazzové improvizace v rámci „jazzbandu“ provedla sólistka Michaela Fukačová vynikajícím způsobem.

Z tvorby Martinů zazněla Partita H. 212 ze třicátých let – dílo předznamenávající místy již geniální Concerto grosso H. 236. Vyvrcholením koncertu byla orchestrální Sinfonietta La Jolla (H. 328, 1950). Sólistického partu klavíru se ujal osvědčený interpret klavírního díla Martinů Karel Košárek.

Dirigent Kaspar Zehnder volil v případě Martinů skladeb spíše rychlejší tempa, ale ve výsledném podání zcela adekvátní. Místy bylo toto tempo s menší lehkostí zvládnuto žesti v sólových vstupech. Jednotlivé nástrojové skupiny orchestru jinak vynikaly zvukovou barevností, kterou se tato orchestrální díla Martinů vyznačují.

Koncert byl zaznamenán Českou televizí a bude zařazen do vysílání programu ČT 2 dne 23. října 2009 ve 20 hod.

Sdílet článek: