sobota, 29. leden 2011

Česká televize - Rigoletto z Mantovy

Napsal(a) 

14. 9. měli diváci České televize mimořádnou příležitost shlédnout v živém vysílání přenos Verdiho opery Rigoletto . Naše republika se tak zařadila k dalším 106 zemím, v nichž live přenos přivedl k obrazovkám statisíce milovníků klasické hudby a Česká televize byla jednou ze 148 zúčastněných televizních společností. Rigoletto je třetím projektem proslulého italského producenta Andrey Andermanna, který nejprve v roce 1992 realizoval originální myšlenku televizního přímého přenosu operního díla z nedivadelního prostředí. Pucciniho Tosca provedená v nádherných římských palácích doslova učarovala nejen divákům ve 107 zemích (včetně naší), ale nadchla i odbornou veřejnost a získala mnoho ocenění. Náročný projekt, který spočívá nejen v přísném a pečlivém výběru sólistů, sboru, orchestru a dirigenta, týmem počínaje režisérem, autorem kostýmů, scény, se opírá ve stejné míře o bezchybnou technickou stránku live přenosu, která začíná u miniaturních mikroportů skrytých kamerám (jednoznačně padla volba vždy na Sennheiser) a pokračuje přes ozvučení orchestru se zpěváky při přenosu ze vzdálenějších prostředí. Také kamery a světla střeží oko režiséra před „neviditelností“, a to vše musí plynout v naprosté součinnosti s výkony pěvců, jejichž tváře a hlasy snímá kamera z bezprostřední blízkosti. Andermann připravil další operu v roce 2000 – tentokrát to byla Verdiho Traviata z Paříže a mnozí jistě máme ještě v paměti vynikajícího José Curu v hlavní roli. Interiérové a exteriérové prostředí se zde střídalo podle jednotlivých dějství opery a laťku náročnosti tento projekt významně pozvedl. Třetím Andermannovým dílem se stala opět Verdiho opera, s možností realizovat Rigoletta přímo „na místě činu“, tedy v Mantově. Umělci v čele s Plácidem Domingem v roli Rigoletta a Ruggiera Raimondiho jako Sparafucileho prokázali ve svém věku skutečné mistrovství operního projevu, byť občas mohl Domingo působit již ne zcela plným hlasovým projevem. Nasazení a herecký projev umělce však setřely jakékoliv pochybnosti o jeho kvalitách. Mladá dvojice Vévody mantovského a Gildy doslova uchvátila v podání italského tenoristy Vittoria Grigola a ruské sopranistky Julie Novikovové . Oba fascinovali bezchybným výkonem v průběhu všech náročných scén a jejich fenomenální podání doslova očarovalo. Také ostatní sólisté, výborný sbor a Symfonický orchestr RAI pod taktovkou Zubina Mehty podali perfektní výkony, které podpořila bezchybná technika. Celkový počet 64 použitých mikroportů, řešení souzvuku pěvců v interiéru a exteriéru současně (kvartet Rigoletta a Gildy před Sparafucileho krčmou a Sparafucileho a Maddaleny uvnitř!) a instalace ve středověkém městě, kde například Palazzo Ducale má až metrové kamenné zdi, to byly velké výzvy pro celý realizační štáb pod Andermannovým vedením.

Marta Tužilová

Hudební publicistice se věnuje několik desetiletí a jako typického Blížence ji celoživotně těší možnost věnovat se zdánlivě odlišným žánrům, oborům a osobnostem. Vysokoškolské vzdělání v hudebním oboru využila zejména v Supraphonu, realizovala vlastní scénáře výstav doma i v zahraničí včetně veletržních expozic, často spojených s koncerty, připravovala pravidelné televizní pořady. Počátkem 90. let založila MATagency pořádající koncerty, výstavy s hudební i výtvarnou tématikou a spolupracující s produkcemi zaměřenými na operní a písňová představení. Spolupráce s Harmonií jí dlouhodobě poskytuje radost zúročit hudební vzdělání, dosavadní znalosti a zkušenosti a propojovat lásku k hudbě s inspirací novými hudebními směry i umělci.

Komentáře

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.