Česká filharmonie ničí rutinu

Tradiční schéma symfonických (abonentních) koncertů bývá předehra (symfonie) – koncert – symfonické dílo. Více či méně úspěšně naplňovaný (a prodávaný) formát. Česká filharmonie se 12. 3. 2014 (reprízy 13. a 14. 3) pokusila díky dirigentovi Manfredu Honeckovi tuto rutinu úspěšně nabourat. Program byl postaven na hudbě Francise Poulenka a Henrika Góreckého. Aby to nebylo příliš odvážné a konzervativní filharmonické publikum to přijalo, byla to hudba relativně krotká, modernost byla „zabalena“ do struktur starých slohů a opěrným posluchačským bodem bylo před pauzou notoricky známé Exultate jubilate KV 165/158a. Nic proti geniální Mozartově partituře, ale tuto berličku si mohl pořadatel odpustit. Sice by se dala nalézt spojnice mezi Mozartem a jeho kolegy z 20. století, ale dramaturgie mohla být sevřenější a neopouštět dané retro schéma.

Dramaturgicky překvapivý večer s klasikou zahájil Český filharmonický sbor Brno (připravený Petrem Fialou) Poulenkovým motetem Hodie Christus natus est (skupina tenorů nebyla zrovna ideální), které mohlo být vylehčenější a méně vojenské. (Vzpomněl jsem si na vzorová provedení Pavla Kühna z 80. let.) Lepší bylo pojetí dalšího Poulenka – Litanie à la vierge noire (Litanie k Černé Madoně). (Bohužel slyšitelné byly menší intonační a hlasové problémy sopránů.) Měkce a barevně zahrál orchestr Góreckého Tři kusy ve starém slohu, nekomplikované barokní afekty přetavené do jazyka 20. století.

Christiane Karg, foto Petra HajskáK provedení moteta Exultate jubilate byla pozvána Christiane Karg, majitelka nosného (někdy až příliš průrazného) a pohyblivého sopránu. Byla technicky jistá, bohužel barevně a charismatem zaostává za současnou špičkou oboru typu Natalie Dessay nebo Patricie Petibon, takže provedení nepatřilo ke „hvězdným“.

Druhá polovina večera byla opět otevřena acappellovým kusem – Goréckého sborem Totus tuus op. 60. Hymnický opus byl výborně proveden. Zvláště dobře znějí moravskému sboru tutti v nízké a střední dynamice. Jen výjimečně jsem zaregistroval snížení napětí a jemnou distonaci. Vrcholem večera bylo pro mě vynikající provedení Góreckého Symfonie č. 3 op. 36 „Symfonie žalostných písní“,  jež měla úžasnou atmosféru. Honeck byl jistě velkým inspirátorem, ale angažovaná hra orchestru a výborný (polský) výkon německé sólistky ve mně vzbudily ty nejlepší pocity!

Manfred Honeck, foto Petra HajskáZávěr patřil Poulenkovu Gloria, skladbě, která je uváděna v různých koutech světa poměrně často.  Formálně transparentní kompozice působí vždy dobře a bylo tomu tak i v tomto případě, nicméně kupodivu první, co mě po skončení napadlo, byla provokující myšlenka – při vší úctě k Francisi Poulenkovi, jaký že to máme ve vokální tvorbě v Bohuslavu Martinů dosud ne zcela doceněný poklad!

Sdílet článek: