úterý, 29. březen 2011

Brusel - Warlikowského rozporuplný Macbeth

Napsal(a) 

K realizaci Macbetha Giuseppe Verdiho si bruselská královská opera pozvala Krzysztofa Warlikowského . Mladý kontroverzní režisér se představil tak, jak ho známe, část premiérových diváků křičela bravo a druhá část bučela a i recenzenti byli rozděleni do dvou táborů. Pozitivní je, že jeho pojetí nenechá nikoho bez reakce. Hudební nastudování anglického dirigenta Paula Daniela přijalo publikum s nadšením. Warlikowski transponoval děj do současnosti, válečné prostředí v armádních stejnokrojích se stává v poslední době módou. Rovněž video je téměř neopominutelný element současného hudebního divadla. Denis Guéguin ho využívá zejména k černobílému zdvojení děje na jevišti, není ale vždy jasné co tím myslí. Warlikowski je beze sporu divadelník s nápady. Tak například sbor, muže a ženy zvlášť, umístnil na obě strany nejvyššího balkónu mezi diváky a na scéně představují čarodějnice děti s maskami. Sugestivní byl začátek opery s citací dopisu vojáka z fronty. Dobrý nápad byl rovněž Macbetha v posledním dějství umístit do invalidního vozíčku, jako bezmocného válečného veterána. Jenže Warlikowski udivuje stále novými nápady, které časem až unavují a navíc nejsou vždy funkční (travesti-sluhové, homosexuální tance, atd.). Piaveho libreto je samo o sobě fragmentární a Warlikowského ideje onu rozkouskovanost jen umocňují.

Hudebnímu nastudování se ale nedá téměř nic vytknout a nadšení posluchačů při děkování bylo zcela opodstatněné. Paul Daniel má mnoho zkušeností, vždyť byl dlouhá léta hudebním šéfem Opera North a English National Opera v Londýně. Pro nás je zajímavé, že řídil Káťu Kabanovou v mnichovské opeře a Věc Makropulos v madridské opeře. Daniel nechal opernímu orchestru jistou volnost, kterou ale členové orchestru nezneužili a naopak zvýšili celkovou dramatičnost partitury. Sbor se vyrovnal s obtížnou situací na posledním balkónu, daleko od dirigenta a orchestru bravurně. Spolupráce s italským sbormistrem Martino Faggianim mu jde očividně k duhu. Vyznamenali se i sólisté. Americký barytonista Scott Hendricks se představil v Bruselu poprvé, a doufejme že nikoliv naposledy. Má nosný hlas a je také výborný herec. Dobře mu sekundoval italský basista s krásně zabarveným hlasem Carlo Colombara jako Banque a sympatický francouzský tenorista Benjamin Bernheim (Malcolm). Sopranistka Iano Tammar (Lady Macbeth) je sice osobnost, ale ne vždy zapadla do jinak vyrovnaného obsazení.

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.