úterý, 31. červenec 2012

Brusel - Salome mezi láskou a šílenstvím

Napsal(a) 

V žebříčku zájmu posluchačů stojí Salome Richarda Strausse spíše na okraji zlatého operního pokladu, a tak je každá nová inscenace této opery, která zařadila skladatele na přední místo v hudebních encyklopediích, ve středu mediálního zájmu. Dva roky po uvedení Elektry se belgický režisér Guy Joosten vrátil do královské opery v Bruselu a opět s Richardem Straussem. Jeho zpracování stejnojmenné divadelní hry Oscara Wildeho potěší, ale nenadchne. Tak se dá asi charakterizovat produkce, která měla předtím svou premiéru v Gran Teatre del Liceu v Barceloně.

Joosten transponoval příběh do dnešní doby, na scéně se pohybují Herodesovi hosté v módních oblecích a hlídači Jochanaana vyměnili kopí za kalašnikovy, Naraboth se neusmrtí dýkou, ale dostane kulku právě touto zbraní. Jestli se Rusové něčím stali slavní, tak určitě kalašnikovem; operní režiséři ho v posledních létech používají v každé druhé opeře. Výprava Rakušana Martina Zehetgrubera je ponurá a představuje rozpadající se říši vladaře. Zehetgruber pracuje často s Joostenem a výsledky jsou skoro vždy pozitivní, tentokrát chybí dekoraci přesvědčivější identita. Heide Kastler , rovněž Rakušanka, navrhla odpovídající černě laděné kostýmy, jen ženy se vyjímají, Salome nosí bílé a Herodias výrazně červené dlouhé šaty.

Celá opera má dvě výrazná místa: tanec sedmi závojů a závěrečnou árii Salome. Obě se vydařily i díky Joostenově logické režii jednotlivých postav. Obtížnou titulní roli vytvořila jihoafrická sopranistka Amanda Echalaz . Má pevný hlas bez jakýchkoliv technických potíží a mladistvý výraz. Strauss by byl asi spokojen, „je to partie pro šestnáctiletou dívku s hlasem Isoldy“, charakterizoval kdysi Salome. Matku Salome Herodias výborně přednesla Němka Doris Soffel . S touto rolí hostovala mimo jiné v Římě, Mnichově, Madridu, Paříži a Washingtonu. (V Bruselu zpívala Ježibabu v Rusalce, reprízu této zdařilé inscenace Stefana Herheima v hudebním nastudování Adama Fischera uvede královská opera v březnu.) Pozadu nezůstali ani mužské postavy, jmenujme alespoň dva americké pěvce, tenoristu Chrise Meritta (Herodes) a barytonistu Scotta Hendrickse (Jochanaan). Operní orchestr řídil známý italský dirigent Carlo Rizzi (je doma jak ve Scale, tak i v Met nebo Covent Garden). I když bruselský orchestr dobře zná, dirigoval zde Traviatu, Bohému a rovněž pěveckou soutěž královny Alžběty, byl jeho výkon tentokrát průměrný.

Mirek Černý

1943, v temné noci: narozen v Praze a díky příjmení ihned vázán k hudbě (Carl Czerny). 1943-1970: zářný život v komunismu. Jídla bylo dost, demokracie, svobody, toaletního papíru, atd. mnohem méně. 1957-1970: Studie, nejdříve zeměměřič, potom hudební studie, člen profesionálního souboru Pražští madrigalisté, noty vyhrály s velkým náskokem nad metry. 1970-dodnes: ještě více svobody ztraceno svatbou s bruselskou Belgičankou Agnes (1970: dvě svatby v Praze a belgickém Dilbeeku, 2017: stále platné). Vlastník dvou státních příslušností, dvou pasů a dvou (odrostlých) synů. 1970: zabaleny stovky LP-ček s vážnou hudbou a odjezd VW-broukem 902 km směrem na západ. 1970-1984: nejdříve člen rozhlasového sboru, později redaktor Radia 3 (stanice vážné hudby státního rozhlasu). Mezitím studium holandštiny se sotva průměrnými výsledky. Od 1973: bytem v Dilbeeku (u Bruselu). Člen české menšiny v Dilbeeku, která má dohromady jednoho člena (mě samotného). 1983-dodnes: Free-lance novinář deníků De Standaard a Het Nieuwsblad, přivýdělky: úředník min. kultury, regionální ředitel zaměstnavatelské organizace a člen hudebních porot v Belgii a v zahraničí, ministerských komisí, poradních rad, předseda organizace Vlámských novinářů v Antverpách, atd. Současné aktivity: Free-lance novinář deníku Het Nieuwsblad (od 1982) a časopisů De Bond (1982), Tertio (2007), Randkrant (2015) a s hrdostí české Harmonie (1994). Přes dlouhodobou spolupráci se mnou zatím žádné z těchto medií nezkrachovalo.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.