Brno – Úspěch pražského Národního divadla

Opera pražského Národního divadla hostovala na Mezinárodním hudebním festivalu Janáček Brno 2008 se starším nastudováním opery Její pastorkyňa , kterou má divadlo na repertoáru od premiéry 11. září 2005 (viz HARMONIE 11/2005). Režisér Jiří Nekvasil ji v tandemu se scénografem a kostýmním výtvarníkem Danielem Dvořákem inscenoval s koncentrovaným pohledem na lidské vztahy utvářené drsným prostředím vesnického života. Ve srovnání s výkladem režiséra Davida Pountneyho, který se stejnou Janáčkovou operou oslnil festival Janáčkovo Brno 2004 v koprodukci Janáčkovy opery a Vídeňské státní opery (viz HARMONIE 5/2002 a 5/2004), akceptoval český tandem folkloristické Janáčkovo pojetí v kostýmech s užitím realistických prvků na přední a zadní stěně scény vymezující vesnický vnitřní i venkovní prostor. Na rozdíl od neutrálního dobově nezakotveného scénografického řešení Roberta Israela, působilo Dvořákovo řešení komorněji. Přenesení ztvárnění z menšího pražského divadelního prostoru na větší jeviště Janáčkova divadla zůstalo sevřené v rámci půdorysu scény. Festivalové představení si uchovalo poetickou atmosféru. Sólisté, zejména Dana Burešová (Jenůfa), Eva Urbanová (Kostelnička), Štefan Margita (Laca), Aleš Briscein (Štefa), Lenka Šmídová (Stařenka), Ivan Kusnjer (Stárek) a Luďek Vele (Rychtář), ve spojení s herecky živelným a pěvecky výborným sborem Národního divadla v doprovodu s výtečně připraveným orchestrem ND řízeným Ondrejem Lenárdem , sklidili zaslouženě dlouhý aplaus stojícího publika.

Ovšem nemělo by se stávat, že festivalový obsáhlý katalog MHF Janáček Brno 2008 k informacím o opeře Její pastorkyňa k termínu pražského hostování neotiskne žádné fotografie z inscenace Národního divadla v Praze, nedoplní je aktuálními informacemi k pražské inscenaci a upřednostní pouze text o historii opery s fotografiemi z brněnského archivu Janáčkovy opery NDB.

Sdílet článek: