neděle, 13. červen 2010

Brno - Martinů Ženitba poprvé v originálním anglickém znění

Napsal(a) 

Mezinárodní hudební festival Brno – Moravský podzim se ve své dlouhé historii obrátil k tvorbě Bohuslava Martinů teprve potřetí. Jeho hudbu postavil do centra programové přehlídky festivalu dosud pouze v letech 1966 a 1990. Letošní 44. ročník nesl podtitul „variace na téma Bohuslava Martinů“ (1890 – 1959). Dramaturgem Moravského podzimu byl tentokrát hudební skladatel, libretista a muzikolog Aleš Březina, ředitel Institutu Bohuslava Martinů.

K historicky věrnému odkazu hudebně dramatické tvorby světově uznávaného skladatele se přihlásil festival brzy po zahájení. Již třetí festivalový den, v neděli 4. října, zazněla v Mozartově sále Reduty komická opera Ženitba, H. 341, kterou složil Martinů během svého pobytu v New Yorku roku 1952. Dílo tehdy komponoval na zakázku americké televizní stanice N.B.C., která ji poprvé uvedla v následujícím roce. Martinů k ní upravil i libreto podle námětu stejnojmenné tříaktové komedie ruského klasika Nikolaje Vasiljeviče Gogola, jehož text zkrátil o jedno jednání. Martinů opera Ženitba byla u nás provedena dosud jen v češtině. Rozšířeným se stal překlad Evy Bezděkové. Brzy po vzniku díla byla opera natočena pro televizi a scénicky hrána v brněnském Janáčkově divadle. V roce 2007 ji nastudovali v Praze také posluchači Hudební fakulty Akademie múzických umění s komorním orchestrem Berg. Dobový příběh o nezdařeném namlouvání tří potencionálních ženichů ucházejících se o ruku mladé Agafjy inscenovala v Brně anglická režisérka a scénografka Pamela Howard . Ve spolupráci s Národním divadlem Brno a v koprodukci s Moravským podzimem realizovala komickou operu ve scénickém provedení v originálním anglickém znění ve světové premiéře.

Anglický jazyk libreta je plný parodií, perzifláže a humoru. Pamela Howard, která s operou teprve začíná, ale jinak má bohaté režijní zkušenosti na mezinárodních scénách, posunula výrazně hranice výkladu opery směrem k zajímavější aktualizaci, bližší současnému divákovi. Výklad libreta a scénické zázemí přenesla z Ruska 19. století do prostředí ruských emigrantů žijících v padesátých letech 20. století v New Yorku. Na obdélníkovou úzkou plochu sálu rozložila lineárně scénický prostor do malých situačních dějišť, která zahltila dekoracemi nábytku a množstvím rekvizit charakterizujících interiéry domácího prostředí chudých poměrů. Brněnské festivalové hudební nastudování bylo v Redutě svěřeno tamnímu komornímu Orchestru Janáčkovy opery NDB , který řídil Jakub Klecker. Mladý dirigent dokázal dobře přizpůsobit dynamické nuance hudby nejen prostoru Mozartova sálu, ale i režijnímu ztvárnění. Operu charakterizovala citlivě odstíněná tektonika, která posluchače odkazovala ke komické provázanosti kompozice a libreta. Nastudování nechyběl nutný humor, ani veselost.

V opeře o dvou aktech bez přestávky předvedli nejlepší pěvecké a herecké výkony Tereza Merklová (Agafja) a Petr Levíček (Kočkarjov). Role obdařili širokým rejstříkem emocí s řadou jemných odstínů témbrové a dynamické hlasové škály. Na rozdíl od ostatních pěvců ovládli komorní prostor nejen působivým zpěvem, ale i výrazovými schopnostmi hry s gesty a mimikou. Výrazné charakterní výkony podali Jakub Tolaš (Podkoljosin), Zoltán Korda (Ževakin) a Jitka Zerhauová (Fjokla Ivanova), jejich přizpůsobení zpěvu a herectví ale nebylo ve všech scénách zcela adekvátní komorním podmínkám.

Operní scény po hudební stránce působily sice přesvědčivě, ale orchestr i pěvci by dosáhli jistě vyšších kvalit, kdyby je dirigovali Jaroslav Kyzlink nebo Tomáš Hanus, mladí dirigenti, kteří v minulých sezonách nastudovali v Janáčkově divadle inscenace Janáčka nebo Martinů, v nichž dokázali orchestrální hráče i pěvce inspirovat k výborné zvukové a interpretační kultuře. Navíc oba prokázali ve spolupráci s režiséry Zdeňkem Kaločem a Jiřím Nekvasilem zasvěcenější přístup k hudbě skladatelů 20. století. Škoda, že se ani jeden z těchto umělců světové premiéry neujal, inscenace se jinak mohla stát vzácným vývozním artiklem.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.