Boj v Žilině

19. ročník Stredoeurópskeho festivalu koncertného umenia v Žilině (20. – 25. 4.) přinesl řadu pozoruhodných uměleckých výkonů mladých sólistů (věková hranice 32, respektive 35 let) z 11 evropských zemí. Hlavním pořadatelem přehlídky je Hudobné centrum v Bratislavě ve spolupráci se Štátnym komorným orchestrom Žilina, který na celý týden propůjčí svůj koncertní sál, a radnicí.

Proč právě Žilina a jak se měnila v průběhu let koncepce festivalu nám odpoví jeho dramaturgyně a manažerka Ivana Korbačková: „Myšlenková realizace mezinárodního hudebního festivalu jako přehlídky mladých koncertních umělců se zrodila v roce 1990 mezi členy Slovenskej hudobnej únie a za podpory Štátneho komorného orchestra a žilinské konzervatoře našla živnou půdu i v městě. Festivalu předcházela každoroční Prehliadka slovenského koncertného umenia, proto se právě toto město stalo místem konání nové akce. V průběhu let se měnil jeho název, rozsah, koncepce, struktura i zaměření. Původně na festivalu účinkovali mladí umělci ze střední Evropy, postupně se jejich výběr rozšířil o další země, takže název středoevropský se už neváže na země, ale na místo svého působiště.“

O finančním pozadí akce prozradila: „Festival z větší části financuje Ministerstvo kultury SR, dále grantové fondy Mezinárodního višegrádského fondu, Středoevropské nadace, Město Žilina. Tradičními partnery jsou zahraniční kulturní instituty, veřejné instituce a subjekty z komerční sféry.“

Koncepce přehlídky vychází z výběru mladých adeptů koncertního umění, kteří se už nějakým způsobem prosadili na některé ze světových interpretačních soutěží jako například ARD Mnichov, soutěž královny Alžběty v Bruselu, Pražské jaro. Mladé hudebníky doprovázejí renomované soubory a orchestry; letos Brněnská filharmonie , Cappella Istropolitana , Státní filharmonie Košice a Státní komorní orchestr Žilina . Mezinárodní porota měla za úkol vybrat vítěze a dále přidělit Cenu Pražského jara. Cenu publika obdržel belgický houslista Yossif Ivanov , Cenu pro nejmladšího účastníka festivalu tentýž umělec.

V dramaturgii se projevila dvě výročí – Haydna a Mendelssohna – ale přinesla i řadu nových děl, například koncert bulharské perkusionistky Vassileny Serafimové . Ta se díky objevné dramaturgii, prosté transkripcí a aranží, svěžímu, temperamentnímu, technicky bezchybnému projevu plnému muzikality a radosti ze hry, stala jasnou favoritkou a posléze i vítězkou letošního ročníku (Cena Hudební kritiky). Cenu Pražského jara si mimořádným, na první pohled možná nenápadným, ale o to pozoruhodnějším výkonem zasloužil německý klavírista Severin von Eckardstein . Jeho interpretace Beethovenova Klavírního koncertu č. 3 e moll byla velmi osobitá, soustředěná, niterná až intimní. Karty porotě na závěrečném večeru zamíchal Ivo Kahánek svým suverénním přednesem Čajkovského Koncertu b moll, op. 23 . V zákulisí se rozpoutala bouřlivá debata na konto pánů Kahánka a von Eckardsteina, kterou spravedlivě vyřešila ředitelka Hudobného centra Olga Smetanová přidělením Ceny Hudobného centra Ivo Kahánkovi. Takže v příštím roce čeká pražské posluchače Severin von Eckardstein a na Slovensku se mohou těšit na Ivo Kahánka.

Kromě výše zmíněných bych ráda upozornila na výkon slovenské varhanice Bernadetty Šuňavské . Zaujala jak neobvyklým, málo hraným repertoárem (například transkripce Janáčkova dechového sexteta Mládí ), tak především soustředěným výkonem od začátku do konce (všechny skladby hrála a registrovala zpaměti!) a zvláštní registrací nástroje, zcela odlišnou od běžného varhanního zvuku. Podobně precizní byl i výkon maďarského dirigenta Gábora Horvátha , který se musel poprat s rutinním a letargickým přístupem Košické filharmonie. Dostal z nich, co bylo možné a velkou podporou mu jistě byl i další soutěžící, jeho krajan – hornista Szabolcs Zempléni . Do třetice doplnil maďarské barvy skladatel Frigyes Hidas , jehož hornový koncert si Zempléni vybral a s bravurou přednesl.

Stredoeurópsky festival koncertného umenia je akcí na vysoké úrovni a je jen dobře, že probíhá v Žilině, historickém městě s milými obyvateli a překrásným okolím. V Bratislavě by patrně zapadl mezi řadu koncertů a jiných hudebních festivalů.

Sdílet článek: