úterý, 15. červen 2010

Barokní podvečery zahájily bravurně

Napsal(a) 

Značně rozdílná trojice autorů – Bach, Jiránek a Avison – poskytla repertoár prvnímu baroknímu podvečeru, které soubor Collegium Marianum nabízí v prostorách Týnské školy již desátým rokem. Koncert zahájila známá Bachova kantáta Ich habe genug (BWV 82) ve verzi pro soprán, traverso, smyčce a basso continuo. Interpreti nezůstali Bachovu mistrovskému dílu nic dlužni, jednotlivá témata, protihlasy a rétorické figury byly výborně pointovány, rozhovor všech nástrojů a sopránu plynul neobyčejně elegantně (nehledě na všechna úskalí partů, včetně pro soprán a flétnu málo vděčných spodních poloh) a s patřičnou naléhavostí duchovního textu.

Postavit vedle J. S. Bacha neznámého Josefa Jiránka bylo dramaturgicky odvážným krokem, který se však vyplatil. Zkušenější posluchač sice brzy pochopil, že melodická i strukturální invence tohoto českého skladatele doby Bachovy je zcela jiné kategorie, jeho Flétnový koncert G dur ale přesto nabízí kvalitní, na vivaldiovském modelu postavenou kompozici. Krajní věty více prozrazují obeznámení s prosazujícím se galantním stylem, všechny pak poskytují flétnistovi efektní a po dozdobení volající part, čehož sólistka večera – Jana Semerádová – nápaditě využila. Novodobá premiéra tak slavila zasloužený úspěch. Překvapení nabídl i v střední Evropě málo hraný Charles Avison. Jeho koncert nezapře filiace k Geminianimu, potažmo ke Corellimu, a proto i prostor pro sólové housle je zde skromnější. Co chybí na sólových pasážích, je ale vynahrazeno celkově rozmanitým melodickým materiálem. Lenka Koubková-Torgersen dobře odstínila všechny čtyři věty a vedla celý ansámbl k bravurnímu výkonu. Večer zakončila Bachova italská kantáta Non sa che sia dolore (BWV 209). Podobně jako v úvodní skladbě, i zde Hana Blažíková zpívala Bachův obtížný part s úchvatnou samozřejmostí a prostou radostí z krásné hudby a její líbezný něžný soprán se výtečně pojil se zvukem barokní flétny. Pomineme-li až příliš energický úvodní takty předehry, které nedaly vyznít všem tónům, nelze souboru Collegium Marianum než gratulovat a poděkovat za nevšední hudební zážitek.

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.