středa, 9. březen 2016

Akademičtí komorní sólisté a jejich sólisté

Napsal(a) 

Milan Al-Ashab Milan Al-Ashab

5. koncert orchestrálního cyklu „Ti nejlepší“, který zazněl v pražském Sále Martinů, byl věnován dvojímu jubileu a památce významného českého dirigenta 20. století Václava Smetáčka ( 1906-1986 ). Velmi zajímavý a svým způsobem ojedinělý program představili podobně ojediněle zajímaví mladí interpreti. Akademičtí sólisté jsou výkvět nástrojových tříd hudební fakulty AMU, stejně jako s nimi účinkující skuteční sólisté koncertu – houslisté M. al-Ashab, M. Klodová, violistka M. Matoušková, cellistka J. Škodová a dirigent S. Bagnoud.

Nejprve zaznělo Divertimento (Serenáda č. 4) pro housle,violu a komorní orchestr H 215 Bohuslava Martinů (1819-1959), se sólisty Al-Ashabem a Matouškovou. Milana Al-Ashaba jsem již slyšel několikrát, a hned napoprvé mne překvapil vzácně přirozenou snadností, se kterou brilantně zvládal krkolomné virtuozity řady skladeb Paganiniho, Ernsta a dalších houslových čarodějů, jež mu tehdy k přehrávce naložil jeho profesor Ivan Štraus. Při hře Al-Ashaba vzniká dojem, že housle jsou jeho nejšikovnějším, nejvýraznějším a nejpřirozenějším orgánem a končetinou. Jsem přesvědčen, že se svým houslistickým talentem a hudebností má nakročeno mezi nejelitnější elitu houslistů. Violistka Martina Matoušková samozřejmě nemůže se svým temně poetickým nástrojem předvádět podobný kung fu balet jako houslový virtuos, ale v nádherné hudbě Martinů byla Al-Ashabovi rovnocenným partnerem sametového tónu, dokonalé intonace a přesné souhry.

Judita Škodová Judita Škodová

Koncert a moll pro violoncello a orchestr op. 129 Roberta Schumanna (1810-1856) je podobně jako Dvořákův violoncellový koncert klenotem cellové literatury. Romanticky lyrické dílo sice postrádá výlučně virtuozní prvky, nicméně je interpretačně velmi choulostivé a náročné. Není asi ve světě sólisty, jenž by toto překrásné dílo neměl ve svém repertoáru. Jen kvůli možnosti porovnávání množství provedení a nahrávek je interpret postaven před úkol těžší a zodpovědnější, než je běžné. Skladba je však náročná i tím, že jednotlivé tři části plynule navazují attaca. Absolvenka profesorů Mirko Škampy a Miroslava Petráše Judita Škodová svým výkonem potvrdila, že patří mezi nejzajímavější a nejnadějnější české violoncellistky ( i violoncellisty! ) své generace. Zvláště mne zaujal krásný tón, jenž byl zřetelný jak v pp, tak i v obvykle méně zřetelných místech spodních oktáv či řadě šestnáctin. Její Langsam zpíval v teskně milostné touze, Sehr lebhaft se vyznačoval energickou lehkostí a přesností. Musím zmínit i výjimečnou kvalitu hráčů orchestru, kteří na její pasáže navazovali s přesností a plynulostí, kterou by jim leckterý proslulý orchestr mohl závidět. Dirigent však občas mohl orchestr víc tlumit, protože někdy zněl zbytečně silněji, než zvuk sólového nástroje potřebuje. Toto platí i pro následující skladbu. 

Ondřej Kukal (1964) je jedním z neoriginálnějších a nejzajímavějších zjevů naší současné hudební scény. Houslista, dirigent, skladatel. Koncert pro housle a orchestr op. 7 napsal ještě koncem studií, a sám jej též provedl jako součást absolutoria. Dílo kypí elánem, energií, rytmem a nezapře autora houslistu. Osobně tento opus řadím mezi nezajímavější houslové koncerty přelomu 20. a 21. století. Houslistka Markéta Klodová náročný koncert vystřihla s jiskřivou bravurou hodnou hvězdy světových pódií. Byla dalším důkazem, že ve třídě Ivana Štrause se z talentu vyloupne maximum možného.

Sébastian Bagnoud Sébastian Bagnoud

Koncert uzavřela Leonora č. 3 C dur – předehra op. 72 Ludviga van Beethovena (1170 1827). Při poslechu tohoto díla jako bych slyšel vzteklý šepot Mistra „Dejte mi pokoj s operou, chci psát symfonii!!“ ... Je to však dílo génia hudby, a její dramaticko heroický náboj představili Akademici v sugestivní podobě. Ocenil jsem zřetelně vyjádřené dynamické rozdíly, záviděníhodnou intonaci a vysloveně komorní cit pro souhru a frázi. Vedení hlasů bylo zřetelné, šestnáctiny primů zářily přesností. Mám však pocit, že výše uvedené přednosti ansámblu byly spíše zásluhou vnímavosti, pozornosti a umění jeho členů, než nepříliš přesvědčivě působícího dirigenta Sébastiana Bagnouda, švýcarského frekventanta  magisterského studia HAMU ze třídy docentů Koutníka a Svárovského.

Tento koncert řadím k těm nejzajímavějším, které jsem během roku slyšel.

Pravoslav Kohout

Narodil se 27. 11. 1943 v Praze. Otec byl cellista (Smetanovo kvarteto) a matka klavíristka. Od 6 let se učil na housle u prof. dr. Josefa Micky, později u něj na Pražské konzervatoři. R. 1962 byl přijat na AMU (prof. dr. Alexandr Plocek), od r. 1963 do r. 1969 studoval na Moskevské konzervatoři P.I.. Čajkovského u prof. Galiny V. Barinové. Po povin. vojen. službě (1969 AUS) byl členem PKO (Pražského komor. orch. bez dirig.) .R.1972 založil Nové smyčcové kvarteto a v témže roce se stal prof. Teplické konzervatoře, odkud r. 1974 přešel na Plzeňskou konzervatoř. Následkem autohavárie r. 1975 ukončil koncertní činnost (kvarteto pokračovalo s primariem P. Hůlou jako Kocianovo kvarteto). V následujících letech byl pedagogem na Escuela Superior de Música y Dansa v Mexiku, LŠU Voršilská v Praze, Keski-Suomen konservatorio a Mikkelin musiikkiopisto ve Finsku. R. 1992 zpracovával v Praze spec. zadání MŠMT ČR na téma vysokého uměl. školství. Tehdejší hrozba zrušení základního uměleckého školství jej přiměla stát se r. 1993 ředitelem ZUŠ (Praha Smíchov), v letech 1993-2012 byl předsedou Ústřední umělecké rady ZUŠ ČR. 2009 mu byla udělena cena AZUŠ ČR „Za významný přínos atd.“ Po několika operacích levé ruky, od r.1981 do r. 1992 opět občas koncertoval. Od r. 2016 je členem neformální skupiny „Pondělníci“. Nyní se věnuje pouze skladbě a hudební publicistice. Jeho celoživotním koníčkem je tvorba karikatur, koláží a slovních hříček.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 701

Novinky emailem

csenfrdeitptes

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.