pondělí, 15. březen 2004

Adventní Bachovská meditace

Napsal(a) 

Adventní Bachovská meditace Adventní Bachovská meditace
Odmyslíme-li řadu neblaze proslulých koncertů nabízejících údajně "to nejlepší" z Vivaldiho, Bacha a pod. je hudba baroka (neřku-li starších stylových období) v pražských koncertních sálech zastoupena velmi málo. O to záslužnější je zájem agentury FOK, která starší hudbě pravidelně věnuje celý abonentní cyklus a snaží se jej udržet na vysoké úrovni. Velkým magnetem této koncertní řady bylo vystoupení proslulého souboru La Petite Bande pod vedením Sigiswalda Kuijkena , který nezůstal nic dlužen své pověsti. Program koncertu (Kostel sv. Šimona a Judy, 16. 12. 2003) byl - ať už z pohledu interpretů či posluchačů - skutečně náročný; tvořila jej totiž slavná šestice motet J. S. Bacha. (Pro bachovské znalce dodejme, že se jednalo skutečně o díla s BWV-čísly 225-230, a že tedy sporné moteto Ich lasse dich nicht BWV Anh. 159 , ani poněkud výjimečná skladba O Jesu Christ BWV 118 , na tomto koncertu nezazněly). Jakkoliv jsou Bachova moteta učebnicově známá díla, která se občas vyskytují i na repertoáru českých vokálních těles, jejich provedení - natož souborné - nebývá nijak obvyklé. Běžné není ani sólistické obsazení, v němž tyto skladby zazněly v Praze asi zcela poprvé. Přednosti tohoto pojetí mohli návštěvníci koncertu u sv. Šimona a Judy vychutnat dosyta: nezvyklou barevnost různých kombinací dobových nástrojů, zřetelnější strukturu skladeb, jejich formální důmyslnost i charakter jednotlivých témat, motivů. Je pravda, že akustické podmínky presbytáře u sv. Šimona a Judy nejsou zcela ideální, ale právě sólistické obsazení ukázalo, že i spletité polyfonní skladby je zde možno realizovat celkem přesvědčivě, zvolí-li se adekvátní prostředky. K nim samozřejmě patří i patřičná artikulace, frázování, schopnost citlivě reagovat na dění v ostatních hlasech, což byla přirozená výbava La Petite Bande. Výraznější pěvecké individuality v ansámblu by snad dokázaly zprostředkovat i větší čistě senzuální požitek, přesto je však nutno výkony všech zpěváků ocenit - vzpomeňme alespoň sopranistku Inge van der Kerkhove a "naši" mezzosopranistku Petru Noskaiovou . Celému souboru se podařilo navodit velmi koncentrovanou atmosféru, jež v publiku našla vděčného příjemce a spolutvůrce. Quasimeditativní večer s Bachovou hudbou byl pro mnohé posluchače výjimečným zastavením, chvílí vnitřního usebrání, tak potřebné v předvánočním čase.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.