pondělí, 15. březen 2004

Adventní Bachovská meditace

Napsal(a) 

Adventní Bachovská meditace Adventní Bachovská meditace
Odmyslíme-li řadu neblaze proslulých koncertů nabízejících údajně "to nejlepší" z Vivaldiho, Bacha a pod. je hudba baroka (neřku-li starších stylových období) v pražských koncertních sálech zastoupena velmi málo. O to záslužnější je zájem agentury FOK, která starší hudbě pravidelně věnuje celý abonentní cyklus a snaží se jej udržet na vysoké úrovni. Velkým magnetem této koncertní řady bylo vystoupení proslulého souboru La Petite Bande pod vedením Sigiswalda Kuijkena , který nezůstal nic dlužen své pověsti. Program koncertu (Kostel sv. Šimona a Judy, 16. 12. 2003) byl - ať už z pohledu interpretů či posluchačů - skutečně náročný; tvořila jej totiž slavná šestice motet J. S. Bacha. (Pro bachovské znalce dodejme, že se jednalo skutečně o díla s BWV-čísly 225-230, a že tedy sporné moteto Ich lasse dich nicht BWV Anh. 159 , ani poněkud výjimečná skladba O Jesu Christ BWV 118 , na tomto koncertu nezazněly). Jakkoliv jsou Bachova moteta učebnicově známá díla, která se občas vyskytují i na repertoáru českých vokálních těles, jejich provedení - natož souborné - nebývá nijak obvyklé. Běžné není ani sólistické obsazení, v němž tyto skladby zazněly v Praze asi zcela poprvé. Přednosti tohoto pojetí mohli návštěvníci koncertu u sv. Šimona a Judy vychutnat dosyta: nezvyklou barevnost různých kombinací dobových nástrojů, zřetelnější strukturu skladeb, jejich formální důmyslnost i charakter jednotlivých témat, motivů. Je pravda, že akustické podmínky presbytáře u sv. Šimona a Judy nejsou zcela ideální, ale právě sólistické obsazení ukázalo, že i spletité polyfonní skladby je zde možno realizovat celkem přesvědčivě, zvolí-li se adekvátní prostředky. K nim samozřejmě patří i patřičná artikulace, frázování, schopnost citlivě reagovat na dění v ostatních hlasech, což byla přirozená výbava La Petite Bande. Výraznější pěvecké individuality v ansámblu by snad dokázaly zprostředkovat i větší čistě senzuální požitek, přesto je však nutno výkony všech zpěváků ocenit - vzpomeňme alespoň sopranistku Inge van der Kerkhove a "naši" mezzosopranistku Petru Noskaiovou . Celému souboru se podařilo navodit velmi koncentrovanou atmosféru, jež v publiku našla vděčného příjemce a spolutvůrce. Quasimeditativní večer s Bachovou hudbou byl pro mnohé posluchače výjimečným zastavením, chvílí vnitřního usebrání, tak potřebné v předvánočním čase.

Marc Niubò

Ředitel Ústav hudební vědy na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Ve svém výzkumu se primárně věnuje hudební historiografii, odkrývání minulého, zkoumání skladeb, jejich příběhů, tvůrců, interpretů, kontextů, souvislostí. Jeho dlouhodobým badatelským tématem je italská opera v Praze, badatelsky se také věnuje duchovní hudbě – české i italské, ale primárně v domácím kontextu. Řadě dalších témat, jako např. hudba anglického či španělského baroka, dílo M. A. Charpentiera, W. A. Mozarta, Antonína Dvořáka, otázky provozovací praxe, edičních technik, hudební kritiky, se věnuje spíše příležitostně anebo primárně ve výuce Ústavu hudební vědy.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.