Svátky hudby v Praze po dvaadvacáté

Když bylo ve značném předstihu stanoveno, že zahajovací koncert 22. ročníku komorního cyklu Svátky hudby v Praze, Václav Hudeček a jeho hosté se uskuteční v pátek 25. října 2013, nikdo netušil, jak celospolečensky významným se toto datum stane. A jak symbolicky lze chápat souběh dvou velkých událostí tohoto dne. Zatímco večer se příznivci hudební kultury setkají v Rudolfinu, již odpoledne se mohou zúčastnit jako občané předčasných parlamentních voleb. Máme za sebou tříleté období politického neklidu, který umocnil potíže vyplývající z pětiletého průběhu ekonomické krize. A neblahý dopad těchto dvou dějů nutně poznamenává kulturní život obecně a hudební zvlášť. Ta tam je, alespoň prozatím, nadšená atmosféra 90. let, ve které se rodily různé projekty včetně festivalů a mohly se těšit přízni sponzorů, jimž vývoj umožňoval věnovat finanční prostředky nejen na sport či pop music, ale také do hudby zvané nešťastně vážná. V situaci, kdy vedení podniků, bank, pojišťoven a dalších institucí pečlivě váží každou investici a kdy cílová skupina návštěvníků klasických koncertů nepatří vesměs mezi nejmovitější, lze každý úspěšný festival tohoto typu považovat ne-li za zázrak, tak zcela jistě za skutečné svátky hudby. Jako by si projekt, jehož zakladatelem a uměleckým ředitelem je slavný český houslista Václav Hudeček, zvolil už kdysi svůj název prorocky…

Tak jako předchozí ročníky, nabízí i ten dvaadvacátý, rozkročený svými sedmi koncerty nad obdobím sedmi měsíců, slibné zážitky v různých prostorách. Na úvod bude Dvořákova síň Rudolfina patřit následovníkům dvou velkých osobností české a slovenské kultury. Mistra houslí Václava Hudečka a mistra operního zpěvu Petra Dvorského . Každý z nich vyšle na pódium renomované talenty. Setkáme se s mladým koncertním mistrem České filharmonie, houslistou Josefem Špačkem , Janem MráčkemPetrem Matějákem , mezzosopranistkou Michaelou Šebestovou , která již působí v operním souboru Slovenského národního divadla, barytonistou Jakubem Pustinou , Talichovou komorní filharmonií a dirigentem Tomášem Braunerem . Program obohatí jako vzácný host sopranistka Eva Urbanová , jež o Václavu Hudečkovi říká, že „je to skvělý houslový virtuos, se kterým se mi skvěle spolupracuje“.

Po tomto velkolepém začátku se Svátky hudby v sezoně 2013 až 2014 vypraví ještě dvakrát do kostela Sv. Šimona a Judy, kde si – jak známo – zahráli kdysi dávno na varhany i Mozart či Haydn. V prostředí areálu Na Františku, kde se do zdí obtiskla kromě hudby i ohleduplnost k bližním, se výjimečně daří již tradičním vánočním koncertům, o které bývá vždy velký divácký zájem. A není divu. Nejen hvězdy jako tentokrát pěvec Aleš Briscein a španělský flétnista Claudi Arimany , ale celková atmosféra adventního setkání je neodolatelná – a jistě se to znovu potvrdí i ve středu 18. prosince. Do kostela sv. Šimona a Judy se 22. ročník Svátků hudby vrátí svým závěrečným koncertem v poslední dubnový večer roku 2014.

Svátky hudby v Praze po dvaadvacáté, foto Radovan Šubín/Svátky hudby

Mezitím se ovšem tento festival čtyřikrát vypraví do inspirativního prostředí sálu Pražské konzervatoře. Necítí se tam doma náhodou. Jak už zahajovací koncert zdůrazňuje, Svátky hudby nejenže připomínají umění proslulých interpretů či souborů, ale cílevědomě seznamují hudbymilovné publikum s nastupující generací hudebníků této země. Je to jen logické v případě projektu, jehož hlavním uměleckým garantem je houslista, o kterém předseda Senátu Parlamentu České republiky Milan Štěch, pod jehož záštitou se festival nyní koná, říká: „Svou osobností pan Hudeček pomáhá a dává šanci nastupujícím talentovaným umělcům.“ A tak sál Pražské konzervatoře naplní 19. 11. 2013 díky Svátkům hudby interpretační umění klavíristy Jana Simona , kterému tleskala ve světě i newyorská Carnegie Hall, anebo 11. 2. 2014 vystoupení neméně uznávané klarinetistky Ludmily Peterkové . Ještě předtím, 21. 1. 2014, se zde odehraje Vzývání kytary s Petrem Paulů – a rovněž se lze po právu těšit na datum 18. března příštího roku. Příjemné vybočení z baroka a dalších žánrů nabídne v onen večer koncert „nevážné“ hudby. Zazní na něm skladby takových mistrů filmové hudby, jakými jsou Ennio Morricone či Nino Rota, jež proslavily jak spaghetti westerny, tak vlna italského neorealismu, či Johna Townera Williamse, autora partitur ke Hvězdným válkám či Jurskému parku.

Nabídka kulturních událostí je v našem hlavním městě navzdory okolnostem, zmíněným v úvodu, zároveň různorodá i pestrá. Jen hudebních festivalů se zde rok co rok koná celá řada, Pražským jarem počínaje a mnoha dalšími konče. Není vůbec jednoduché se v tak ostré konkurenci prosadit. A není snadné získat pro jeden z mnoha projektů tak významného sponzora, jakým je jedna z čelných pojišťoven České republiky, a další partnery. Že se to opakovaně daří, svědčí o třech základních okolnostech. Umělecká prestiž a lidská vřelost Václava Hudečka, který loni oslavil významné životní jubileum, má u nás i ve světě stále zvuk a láká do hledišť početné množství diváků. Zároveň je zárukou, že Svátků hudby se na jeho pozvání zúčastní jak plejáda jeho hudebních přátel prvořadého významu, tak řada jeho žáků a studentů. To vše pak zvýrazňuje podnětná dramaturgie, která se snaží pokrýt široké žánrové rozpětí a nabízet hudbu několika staletí.

Sdílet článek: