čtvrtek, 12. květen 2016

Pražské jaro na šestnácti pódiích, v parku, kinech i mobilech

Napsal(a) 

Aplikace pražského jara na app.festival.cz Aplikace pražského jara na app.festival.cz

Praha nestrádá zrovna nedostatkem hudby a festivalů zvlášť. Nicméně jen čtyři počítají své rozpočty v milionech – Pražské jaro, Prague Proms, Dvořákova Praha a Struny podzimu. Zatímco Struny podzimu se překvapivě ke škodě stovek příznivců tohoto originálního festivalu letos konat nebudou, první z nich má už za sebou prolog Seong-Jin Choa, korejského vítěze loňské Mezinárodní klavírní soutěže Fryderyka Chopina ve Varšavě, a převážné části mezinárodní soutěže, letos v oborech trubka a klavír. 71. Pražské jaro však kromě desítek koncertů a divadelního apendixu nabízí i projekty, které naznačují nové myšlenky a směry, které by bylo záhodno v dalších letech rozvíjet.

Zahajovací Má vlast Bedřicha Smetany bude 12. května živě přenášena do parku na pražské Kampě, kde se snoubí krása přírody s krásou výtvarnou a Smetanova Vltava se může autenticky prolínat se ševelením skutečné Vltavy. (Nevím však, proč právě relativně malá Kampa a ne sousední Střelecký ostrov, kde by bylo více místa a možná i větší „soukromí“.) Ovšem Paavo Järvi se ten večer dostane s Českou filharmonií live i do umělecky náročnějších a technicky asi dobře vybavených kin v Hradci Králové, Havířově, Jablonci nad Nisou, Kopřivnici, Náchodě, Velkých Přílepech, Zlíně  a v Liptovském Mikuláši. Výběr překvapivý, ale berme to jako zkoušku, nultý ročník, který se jistě už v roce 2017 podstatně rozšíří, aby klasická hudba z Pražského jara nebyla výsadou pro úzké spektrum lidí, ale dostala skutečně demokratický charakter. Snad bude jednou festival ještě odvážnější a nabídne open air dalších koncertů. Nebo se dočkáme i Mé vlasti bezplatně vysílané na internetu do chytrých telefonů?... Přenos na malostranskou Kampu však bude mít lákavého předskokana. Od 17. hodin bude k vidění program festivalu nového cirkusu a divadla Letní Letná.

Další pražskojarní novinkou jsou mobilní aplikace pro telefony s operačním systémem iOS a Android, zdarma ke stažení prostřednictvím Apple App Store a Gogole Play. Měli byste se tak dostat k přehlednému a rychlému přístupu k programu Pražského jara, novinkám a informacím i k zakoupení vstupenek. Věřme, že vše bude hladce fungovat. Za oběma novotami stojí nový hlavní sponzor Pražského jara – Česká telekomunikační infrastruktura (CETIN). Zdá se, že nový generální partner, který se ještě ani „neohřál“ na výsluní mecenáše největšího českého hudebního festivalu, má na Pražské jaro blahodárný vliv. Určitě bude zajímavé sledovat, jakými cestami se bude tato spolupráce ubírat a co nového přinese.

Dlužno dodat, že novinkami je i tzv. narozeninový spot, v němž gratulují Pražskému jaru k jubileu (1946) dirigenti Paavo Järvi a Sakari Oramo, kontratenorista Andreas Scholl a sopranistka Martina Janková (viz www.eshop.fermata.cz), a Infocentrum Pražského jara na Hradčanském náměstí, které bude v provozu od 17. do 31. května, vždy od 10.00 do 20.00 hodin (www.festival.cz/infocentrum2016).

Jaký bude letošní festival, se dozvíte z ohlasů na našem portálu a jistě i z reakcí jiných médií. Doufám, že bude úspěšný, potěší posluchače i diváky a nebude pronásledován změnami umělců či programu. První změna však už byla ohlášena: místo čtyřiasedmdesátiletého Maurizia Polliniho bude hrát sedmadvacetiletý Kanaďan Charles Richard-Hamelin, laureát Chopinovy klavírní soutěže 2015, což by mělo být zajímavým srovnáním s korejským prologem festivalu.

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.