Prague Offspring podruhé

Druhý ročník projektu zaměřeného na aktuální hudební tvorbu nazvaný Prague Offspring nabídne opět dva večerní koncerty s celkem šesti světovými premiérami, diskusi, veřejnou zkoušku, masterclass i debatu s letošním rezidenčním skladatelem Georgem Friedrichem Haasem. Premiéry ovšem promluví i v ostatním programu Pražského jara, zejména v koncertu Johna Adamse s Víkingurem Ólafssonem či večeru PKF – Prague Philharmonia pod vedením Oksany Lyniv.

Loňský pilotní ročník projektu Prague Offspring přinesl koncentrovaný, soustředěný program – mohli bychom říci až minimaraton – soudobé tvorby. Dvojice koncertů nabídla díla s neobyčejně poutavou sonoritou (zejména skladby Clary Iannotty a Martina Smolky, jehož premiéra stála v čele prvního programu), stručnější kusy v bloku premiér autorů nastupující generace (Jakub Rataj, Konstantin Heuer, Ian Mikyska, Lucie Vítková, Adrián Demoč) i zásadní skladby loňské rezidenční skladatelky Olgy Neuwirth. Neméně zajímavými a cennými body programu byly pak dva kurzy Klangfora Wien – kompoziční a interpretační. Tyto aktivity vhodně doplnily snahu pražskojarního projektu překročit „pouhý“ koncertní provoz ve prospěch navázání dialogu s tvůrci, hudebníky i posluchači, poskytnutí pedagogické asistence a posílení celkové estetické a společenské otevřenosti platformy aktuální tvorby.

Osobně jsem se po pěti letech dočkal splněného snu: Prague Offspring jako místa setkávání, sdílení a výměny pohledů na nejnovější hudbu. Místa, kde se propojily energie rezidenčního ansámblu Klangforum Wien, rezidenční skladatelky Olgy Neuwirth, panelistů ze spřátelených evropských festivalů. Praha se vrátila na evropskou mapu festivalů soudobé hudby, kam se vyplatí jet,“ ohlíží se za loňským ročníkem Miroslav Srnka, který loni označil Prague Offspring za „novou tradici Pražského jara, křupavou, trochu zlobivou, mladou, otevřenou, experimentální“.

Georg Friedrich Haas, Mollena Williams-Haas, foto Brian Harkin

Již v květnu tak Centrum současného umění DOX ve svých prostorách opět uvítá rakouský ansámbl Klangforum Wien, dvoudenní program koncertů, mistrovských kurzů, diskusí a tentokrát i filmovou projekci. Letošní program je formován především přítomností aktuálního rezidenčního skladatele Georga Friedricha Haase, připomene ale také 100. výročí narození Györgye Ligetiho.

Letošní edice Prague Offspring odstartuje v pátek 26. května podvečerní diskusí vybraných osobností soudobé hudby s názvem „How to Spring Off?“. První večerní koncert Klangfora Wien – pod taktovkou Petera Rundela – pak nabídne mimo jiné dvě kompozice letošního jubilanta Györgye Ligetiho – Komorní koncert z let 1969–1970 pro třináct hudebníků, vykazující jak skladatelovu typickou mikropolyfonii, tak předzvěst jeho pozdějších kompozičních technik. V druhé polovině koncertu pak zazní Koncert pro klavír a orchestr, který Ligeti skládal v průběhu osmdesátých let, a skrze nějž formuloval své umělecké krédo. Komplikovanými rytmy inspirovanými evropskou lidovou, tradiční africkou hudbou i fraktály posluchače provede společně s Klangforem Wien klavírista Joonas Ahonen.

První ze světových premiér letošního Prague Offspring na objednávku Pražského jara bude Lunapark Jany Vöröšové. Autorka svoji kompozici líčí jako „mnohoznačný obraz, kdy všechno skřípe, je vidět, jak je to oprýskané, je vidět, že je to obrovské pozlátko, kouzlo jenom na oko“. Zároveň ji dle jejích slov inspirují rozličné trajektorie pohybu každé z atrakcí. „Lunapark by měla být skladba hodně barevná, s hodně neobvyklými barvami, ale v tom předivu hudebním také dost spletitá,“ přibližuje pak svoji představu Jana Vöröšová. Zazní samozřejmě také hudba letošního rezidenčního skladatele – během tohoto prvního večera půjde o Haasovu kompozici Wer, wenn ich schriee, hörte mich… (Kdo, kdybych křičel, kdo by mě zaslechl…) pro bicí a ansámbl z roku 1999, pro jejíž název si Haas vypůjčil citát z Rilkeho Elegií z Duina. Jako sólista zde vystoupí perkusista Lukas Schiske.

Pavel Šabacký s dirigentem Basem Wiegersem během Reading Lessons, Prague Offspring 2022, foto Petra Hajská

Po večerním koncertě pak proběhne projekce filmu Hyena podle stejnojmenné skladby Georga Friedricha Haase, v němž skladatelova manželka, herečka a performerka Mollena Williams-Haas, vypráví o vlastním životním příběhu ženy-alkoholičky bojující se svým nejhorším démonem – hyenou.

Sobotní program otevře veřejná zkouška děl studentů skladby HAMU a JAMU nazvaná Reading Lessons. Členové Klangfora provedou kompozice mladých skladatelů formou veřejné zkoušky, před publikem a za přítomnosti autorů, jimž současně poskytnou zpětnou vazbu. Jeden z účastníků pak na základě své skladby opět získá objednávku na novou kompozici, kterou Klangforum Wien v rámci Prague Offspring uvede v následujícím roce.

Na tyto Reading Lessons navazuje masterclass pro mladé instrumentalisty. „Masterclass se členy tohoto významného souboru specializovaného na soudobou hudbu, kteří ovládají ty nejnáročnější interpretační techniky, premiérovali na pět set děl současných autorů a jako kolektiv zastávají profesorský post na Kunstuniversität ve Štýrském Hradci, je určena i širokému publiku,“ upřesňuje Josef Třeštík.

Předehrou ke druhému koncertu bude veřejný rozhovor s rezidenčním skladatelem Prague Offspring. Georg Friedrich Haas, skladatel nezvykle otevřený v tématech vlastní osobnosti, sexuality i traumatu z nacistické minulosti jeho rodiny, bude hovořit s Josefem Třeštíkem – a možná i odpoví na dotazy přítomného publika.

Jana Vöröšová, foto Jakub Souček

Závěrečný koncert druhého ročníku Prague Offspring přinese premiéru pěti nových děl napsaných přímo pro Klangforum Wien na objednávku Pražského jara a nejzásadnější dílo rezidenčního skladatele Georga Friedricha Haase, kterým se rakouský autor zapsal do hudební historie a získal pověst žijícího klasika. V bloku premiér domácích autorů zazní nejprve Kývání Matouše Hejla, dále The Spectral Waltzer Františka Chaloupky, inspirovaný kromě jiného i čarodějnickými procesy ve švýcarském Poschiavu, Pět barev alpské mlhy Michaely Pálka Plachké a Mouchy. Diptera pro ansámbl. Šimona Vosečka, která se podle všeho zaměří na bzučení typické pro hmyzí řád dvoukřídlých. Očekávanou premiérou bude také Ishan’t čerstvého absolventa brněnské JAMU Pavla Šabackého, který se coby student účastnil loňských Reading Lessons, na jejichž základě získal objednávku. Ve skladbě, kterou věnuje své babičce, operní pěvkyni Věře Šabacké, pracuje s temperovaným i mikrotonálním laděním. „Do kontrastu stavím melodické fragmenty, harmonické a disharmonické souzvuky i čistě témbrové bloky. Zábavným efektem, který ve skladbě objevuji, je stavění většiny ansámblu do kontrastu s temperovaně naladěným klavírem, který však kvůli přesile smyčců a dechů vyznívá jako onen rozladěný element,“ přibližuje autorovo doprovodné slovo.

Druhý ročník Prague Offspring pak uzavře klíčové dílo Georga Friedricha Haase in vain, které v roce 2000 poprvé uvedlo právě Klangforum Wien. Tato přes hodinu trvající skladba byla prakticky ihned rozpoznána jako jedno z mistrovských děl 21. století. Haas tuto skladbu pro 24 hudebníků, jejíž název lze přeložit jako „nadarmo“, zkomponoval jako reakci na vzestup krajní pravice v Rakousku. Kromě specifické mikrotonality je in vain typické i předepsaným způsobem osvětlení prostoru, který se společně s hudebním proudem proměňuje.

Mimo Offspring: Ukrajinská premiéra, americké okénko s Johnem Adamsem i stará hudba

Pouhý den po skončení Prague Offspring, v neděli 28. května, nabídne Pražské jaro další světovou premiéru. S PKF – Prague Philharmonia pod taktovkou ukrajinské dirigentky Oksany Lyniv, mimo jiné první ženy, která dirigovala na Bayreuthském festivalu, vystoupí sopranistka Julia Tkačenko. Společně přinesou nové dílo Eduarda Resatsche, skladatele a violoncellisty ze Lvova, který působí coby člen Bamberských symfoniků pod vedením šéfdirigenta Jakuba Hrůši, na texty ukrajinské básnířky a disidentky Liny Kostenko. Na programu PKF dále zazní „Pražská“ symfonie Wolfganga Amadea Mozarta a Duet-concertino Richarda Strausse.

Novou hudbou bude prosycený také koncert České filharmonie 23. května, na němž pod vedením skladatele a dirigenta Johna Adamse vystoupí islandský klavírní virtuos Víkingur Ólafsson. Ten bude sólistou klavírního koncertu Must the Devil Have All the Good Tunes? vzniklého v roce 2019 na objednávku Losangeleské filharmonie pro loňskou rezidenční sólistku České filharmonie Yuju Wang. Zazní také Adamsova orchestrální miniatura nazvaná I still dance (Stále ještě tančím), věnovaná dirigentu Michaelovi Tilsonu Thomasovi a jeho manželovi Joshuu Robinsonovi, bývalému gymnastovi a swingovému tanečníkovi. V české premiéře bude představena také orchestrální kompozice Tumblebird Contrails americké skladatelky Gabrielly Smith. Tehdy třiadvacetiletou umělkyni inspirovalo, jejími vlastními slovy, halucinatorní zvukové prostředí pobřeží Tichého oceánu: „křičící racci, bušící příboj, hluk přicházejících vln, šumění písku a pěny ustupujícího přílivu“.

Neopomenutelnou – byť „pouze“ novodobou – premiéru staré hudby přinese na Pražské jaro také francouzský ansámbl dobových nástrojů Les Talens Lyriques pod vedením Christopha Rousseta. Půjde o jednoaktovou operu Almasis Josepha-Nicolase-Pancrace Royera z roku 1748.

Sdílet článek: