Ostravské hudební Velikonoce

„Daleká cesta, marné volání.“ Máchova slova se mi vkrádají na mysl při hodnocení úrovně hudebního života v metropoli Moravskoslezského kraje v době Velikonoc, které jsou přirozeně nejen vrcholem křesťanského kalendáře, ale i periodou liturgického roku spjatou s nesmírně košatou hudební tradicí duchovní hudby katolické a reformované Evropy. Zatímco však v kulturních zemích postkřesťanské Evropy na Velký pátek operní domy a koncertní síně uzavírají své brány, nebo je propůjčují provozování duchovní hudby, a zatímco ve Vídni, Salcburku, Brně či Praze velikonoční festivaly lákají hlavně duchovní hudby chtivé publikum, v Ostravě hudební Velikonoce neexistují, a to ani jako sekularizované svátky jara. Shánět se po Svěcení jara nebo Jarní symfonii Schumannově je v Ostravě již řadu let stejně zbytečné, jako čekat na koncert ve filharmonii či Národním divadle moravskoslezském, který by Ostravanům připomněl pravý význam Velikonoc v atmosféře nákupní horečky, krize nekrize. A tak zatímco v Praze v rámci Velikonočního festivalu Praha 2012 neopomněli uvést Dvořákovo oratorium Stabat Mater (6. 4. 2012) nebo dokonce Telemannovy Brockesovy pašije (24. 4. 2012) a v Brně zapracovali na koncepci a prostorové dramaturgii již XXI. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby (1.–15. 4. 2012) s řadou českých a novodobých premiér, Janáčkova filharmonie Ostrava na Zelený čtvrtek reprízovala divácky úspěšný program Movie Night s filmovou hudbou z Hvězdných válek, Pána prstenů nebo Harryho Pottera a opera Národního divadla moravskoslezského se polepšila a na rozdíl od loňského roku na Velký pátek neuvedla Carmen, ale „jen“ galakoncert Evy Urbanové… Možná je můj hlas hlasem volajícího na poušti, možná si Ostravané vystačí s pořádnou porcí duchovní hudby v nejlepší kvalitě v době podzimního Svatováclavského hudebního festivalu (28. 9.–28. 10. 2012), nechce se mi však věřit, že bych byl v třetím největším městě v republice jediným posluchačem, který by nutkavě toužil po hudebním prožití Velikonoc prostřednictvím bohatého odkazu duchovní hudby spjaté s těmito svátky. Možná si však budu muset jen ještě pár let počkat, než se ostravští dramaturgové chytnou za nos a vrátí svátkům jara jejich duchovní rozměr. Ostatně už nebudou prvními, protože hudebního vakua v době Velikonoc se chopila Fakulta umění Ostravské univerzity, která pro Ostravany připravila alespoň koncert Orchestru FU OU s Respighiho Botticelovským triptychem a Dvořákovými Biblickými písněmi s Martinem Gurbaľem v nastudování Pavola Tužinského (16. 4. 2012).

Sdílet článek: