pondělí, 4. září 2017

Luciano Pavarotti, deset let poté

Napsal(a) 

Luciano Pavarotti , foto DECCA/Terry O'Neill Luciano Pavarotti foto: DECCA/Terry O'Neill

Poslední třetina dvacátého století byla ve světové opeře érou řady pěvců a pěvkyň, ale z řady jmen jen jedno jediné zůstane ikonickým. Luciano Pavarotti, jehož život se uzavřel 6. září před deseti lety, měl nepřeslechnutelný hlas, který se nedal splést s žádným jiným. Psalo se o tenoru století. Hlas, do něhož bylo tak snadné se zamilovat.

Nejslavnější Ital své doby, nejznámější pěvec planety, star, celebrita, idol, ikona a fenomén. Těžko tehdy hledat člověka, který by nevěděl, o koho jde. Především díky přesahům ze světa klasické hudby do zábavy, z opery k popu a z koncertů k fotbalu, kdy Pavarotti s Domingem a Carrerasem zpívali na stadionech a vydávali miliony desek. Ale stejným dílem i díky nezaměnitelnému hlasu.

Jeho zpěv byl obdivuhodný, příjemný, radostný, vzrušující, dramaticky působivý. Hlas měl přirozenou barvu, záři a krásu, byl zcela mimořádným obdarováním, téměř přírodním úkazem. Byl to lyrický tenor, ale hodně nosný, otevřený ve všech polohách, dokonale opřený a dokonale rezonující, směřující kupředu. Hlas nádherného belcantového legata, snadno a s lehkostí jdoucí do výšek.

Devět vysokých „c“ v árii z Donizettiho opery Dcera pluku v Metropolitní opeře v New Yorku v roce 1973 se stalo nejen pro svůj počet, ale i pro lehkost, délku a zvukovou krásu senzací. Árie a italské písně v jeho podání byly plné citů. Otvíral se jim na sto procent. Zejména ze starších nahrávek zní bezchybné belcanto, skutečný a emocionálně výmluvný, neopakovatelný zpěv, jemuž nechybí dramatický náboj. A jeho výšky? Byly omamné, jejich magii propadal i sám pěvec.

Luciano Pavarotti , foto DECCA/Terry O'Neill Luciano Pavarotti foto: DECCA/Terry O'Neill

S razancí i lahodností dokázal „vypálit“ Manrikovu bojovnou strettu z Verdiho Trubadúra s nekonečně dlouhými dvěma slabikami na závěrečném nejvyšším tónu, stejně jako nádherně klenutou melodii „Cuius animam“ z Rossiniho Stabat mater s bezkonkurenčním, jasně otevřeným vysokým „cis“, které nepotřebuje ani náznak falzetu. A nikdo jiný už nezazpívá tak jednoznačně vítězné Kalafovo „Vincero!!“ v závěru árie Nessun dorma v Pucciniho Turandot. Byla to Pavarottiho erbovní melodie - a stala se hymnou fotbalových fanoušků.

Před deseti lety bylo v Modeně, kde se narodil a kde také zemřel, shromážděno v kostele kolem rakve na osm set čestných hostů a na náměstí před kostelem a v okolí byly desítky tisíc dalších lidí. Bylo to manifestační vyjádření obdivu. Akce na pomezí křesťanské liturgie, státního pohřbu a megashow. Od té doby vyšla v reedicích řada Pavarottiho nahrávek, objevili se také další a další tenoristé. Ve hvězdu první velikosti, v pěvce s podmanivým tónem a velkým charismatem, vyrostl například Jonas Kaufmann. Ale nejen na jeho hlase, profilu a kariéře, ale i na hlasech, profilech a kariérách všech dalších pěvců se dá vcelku snadno ukázat, že Pavarotti byl jeden, jediný a jedinečný. A že hovořit o jeho „nástupcích“, o nějakém „novém Pavarottim“, je zbytečné a nesmyslné. Každý je - a v historii bude a zůstane - na světové scéně sám za sebe. Jedinečný, i když oproti němu asi ne jeden a jediný.

Petr Veber

Novinář, hudební a operní kritik, autor textů o hudbě a hudebnících, absolvent hudební vědy na Karlově univerzitě. Přes dvacet let byl zpravodajem ČTK zaměřeným na hudbu, kulturu a církve, od roku 2007 byl pak deset let v Českém rozhlase vedoucím hudební redakce stanice Vltava. Je jedním z průvodců vysíláním stanice D dur. Spolupracovníkem Harmonie se stal hned v počátcích existence časopisu. Přispíval a přispívá také do Lidových a Hospodářských novin a do Týdeníku Rozhlas. Je autorem knihy Václav Snítil a jeho půlstoletí české hudby. Klasickou hudbu považuje za nenahraditelnou součást lidského života. Nejenže za ní rád cestuje, ale také ji ještě stále rád poslouchá.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.