čtvrtek, 1. prosinec 2016

Leif Ove Andsnes a jeho „putování s Beethovenem“

Napsal(a) 

Leif Ove Andsnes Leif Ove Andsnes

V pražském kině MAT byl 24. listopadu 2016 představen osobitý hudební dokument, nazvaný Concerto – putování s Beethovenem. Jeho autorem je proslulý britský režisér a dokumentarista Phil Grabsky, který byl pražskému uvedení filmu dokonce osobně přítomen. Dokument mapuje čtyři roky života slavného norského pianisty Leifa Oveho Andsnese, jenž v letech 2011 – 2014 provedl ve 27 zemích světa a v celkem 108 městech – včetně Prahy – postupně všech pět Beethovenových klavírních koncertů.

Ve filmu se na půdorysu chronologicky seřazených Beethovenových klavírních koncertů prolínají tři základní roviny. V té první seznamuje Andsnes diváky se svým pohledem na Beethovena a jeho klavírní koncerty. Velice často přitom sedí u klavíru a své povídání dokumentuje klavírními ukázkami. Je zjevné, že zná Beethovenovy klavírní koncerty do posledního detailu – v každé i sebenepatrnější drobnosti dokáže objevit něco zajímavého. Druhou významovou linií Grabského dokumentu jsou záběry z koncertů a ze zkoušek. Divák postupně uvidí a uslyší ukázky (někdy i poměrně rozsáhlé) ze všech vět všech pěti Beethovenových klavírních koncertů, takže film lze s jistou nadsázkou vnímat jako stručného průvodce po těchto skladbách. Ve třetí významové rovině přibližuje Grabsky divákům samotného Beethovena, a to především prostřednictvím citací z jeho dopisů. Ty jsou vizuálně podkreslené skladatelovými portréty a dobovými vyobrazeními Vídně.

Tyto tři základní filmové linie režisér neustále osvěžuje nejrůznějšími odbočkami, které ukazují Andsnese z jeho „lidské“ stránky: jak vozí kočárek se svými dvojčaty, jak nakupuje ryby v norské rybárně, jak rozdává po koncertě své autogramy apod. V dlouhé řadě Andsnesových fotografií z dětství a mládí určitě naše diváky zaujme snímek, na němž je mladý pianista zachycen u klavíru se svým českým profesorem Jiřím Hlinkou.

V Andsnesově beethovenovském projektu hrála mimořádně významnou roli Praha – a Grabsky jí oprávněně věnoval ve svém filmu velký prostor. Andsnes totiž plánoval uvést (jako sólista a zároveň také jako dirigent) v letech 2012 – 2014 na festivalu Pražské jaro s Mahler Chamber Orchestra postupně všechny Beethovenovy klavírní koncerty a pořídit v Rudolfinu pro label Sony Classical jejich kompletní live záznamy. Nakonec ovšem hrál (a dirigoval) na Pražském jaru jen v roce 2012 (Klavírní koncerty č. 1 a 3) a v roce 2014 (Klavírní koncert č. 5). Andsnesův Beethoven pokaždé patřil k vrcholům festivalu. Vystoupení v roce 2013 (s Klavírními koncerty č. 2 a 4) musel bohužel umělec ze závažných rodinných důvodů odříci a nahrávka byla nakonec pořízena v londýnském kostele St. Jude on the Hill.

Grabského poutavý dokument o Andsnesovi bude do našich kin uveden v lednu roku 2017. Trvá přibližně devadesát minut, je natočen v angličtině a u nás se bude promítat s českými titulky.

Věroslav Němec

Hudební editor a redaktor, klavírista (bývalý), pedagog (bývalý), muzikolog, hudební publicista. V letech 1975–2000 pracoval v hudebním nakladatelství Supraphon (1989–91 šéfredaktor, 1998–99 ředitel, 1999–2000 místopředseda představenstva). Od roku 2000 je šéfredaktorem hudebního nakladatelství Amos Editio, které v roce 2012 získalo pod jeho vedením prestižní Cenu České hudební rady. Jako pianista vystupoval v klavírním duu se svou manželkou Jitkou. S časopisem Harmonie spolupracuje od roku 1999. Ve svých textech, jichž vyšlo v Harmonii přes 500, se věnuje především klavírní interpretaci.

Komentáře

Harmonie vychází za podpory

Ministerstvo kultury ČRNadace Český hudební fondNadace Leoše JanáčkaNadace Bohuslava Martinů

 

Naši partneři

Muzikus - magazín nejen pro muzikantyAlterecho - platforma pro současnou hudební kulturu

Chcete inzerovat? Máte dotaz?

+420 266 311 700

Novinky emailem

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.