pátek, 13. březen 2020

Klasická hudba a koronavirus: Jak hudební svět reaguje na karanténu

Napsal(a) 

Streaming Filharmonie Brno , foto Filharmonie Brno Streaming Filharmonie Brno foto: Filharmonie Brno

Onemocnění COVID-19 nepotřebuje víza ani extra sedadlo pro violoncello. Pandemie zachvátila svět klasické hudby od Los Angeles po Sydney: pozitivní test byl prokázán u předního australského skladatele Bretta Deana, v izolaci se při příležitosti koncertu v Sydneyské opeře ocitla i zpěvačka Rita Wilson, kterou doprovázel její partner, filmový herec Tom Hanks. Nakazil se taktéž profesor z londýnské Guildhall School of Music and Drama, která jako jedna z mála škol ve Velké Británii zůstává až do pondělka zavřená. Kvůli pandemii COVID-19 se ruší koncerty a představení nejen v kontinentální Evropě, od včerejška se nehraje ani v Carnegie Hall nebo Metropolitní opeře. Všechno zatím běží podle plánu asi jenom ve Velké Británii, která jako jedna z mála zemí zatím nepřistoupila k opatřením omezujících kulturní produkce ani běžný život svých občanů.

Ochromení má samozřejmě i rovinu finančně-existenční. Kromě starosti o zdraví vlastní i bližních nyní pořadatelé sčítají škody způsobené náhlým zrušením všech představení – milionové ztráty budou mít zcela jistě katastrofální dopad na celou sezonu a do velké míry ovlivní i osobní životy interpretů a dalších aktérů v rámci scény, z velké části živnostníků na volné noze. Ohroženy jsou zejména subjekty, jejichž činnost není podporována ze státních zdrojů a na publikum se apeluje, aby zvážili vracení svých vstupenek v zájmu zajištění existence své oblíbené instituce do budoucna.

Jakmile však odezní počáteční panika, je nutné přemýšlet, co si z celé situace vzít a do jaké míry je možné se na podobně nepředvídatelné situace připravit. Celou situaci lze do jisté míry brát i z pozitivního konce jakou jistou příležitost: klasická hudba se díky této krizi snad rychleji spřátelí s digitálními technologiemi a budou se testovat nové přístupy v oblasti online vzdělávání nebo nových modelů abonmá.

Jak se české prostředí může inspirovat od již existujících iniciativ?

Vzdělávání na sítích

Zavřené školy a ZUŠ nemusejí nutně znamenat přerušení studia a pokud přece jenom musíte zůstat doma, je dobré být stále ve střehu a odolávat stresu tím nejpřirozenějším způsobem: hudbou. Kromě živých přenosů z koncertních sálů se na internet postupně přesouvá oblast hudebního vzdělávání ve snaze zajistit kontinuitu studia a alespoň částečně vyplnit finanční ztráty vzniklé zrušenými koncerty. Podle Asociace základních uměleckých škol se k těmto krokům chystají i ZUŠ po celé republice, hudební lekce mohou probíhat po Skypu či pomocí videí na YouTube. Příklad si lze vzít i od hráčů Šanghajského symfonického orchestru, jehož členové tráví v karanténě již několik týdnů. Od té doby pravidelně pořádají hudební lekce po sociálních sítích, ale i mistrovské kurzy s předními sólisty i členy orchestru. Z reakcí je jasné, že obrovský dopad má iniciativa hlavně na psychiku: interpreti své hudební znalosti předávají alespoň z prostředí svého obýváku a studenti se mohou dále věnovat pilování obávaných taktů.

Simon Rattle a BP, foto Stephan Rabold Simon Rattle a BPfoto: Stephan Rabold

Live streaming

Nemůže-li publikum do sálu, přijde sál k publiku. Na drastická opatření kolem koronaviru reagovaly hbitě koncertní sály i operní domy po celém světě - i Filharmonie Brno, která přenášela program složený z Obrázků z výstavy Modesta Petroviče Musorgského a Fresek Piera della Francesca od Bohuslava Martinů. Pokud musíte zůstat doma a rádi byste si zpříjemnili večery klasikou, můžete odebírat novinky o facebookových přenosech Staatsoper Under den Linden nebo brouzdat archívem Digitální koncertní síně Berlínské filharmonie. Páteční koncert pod vedením Sira Simona Rattla s programem Berio – Bartók bude výjimečně zpřístupněn pro všechny diváky zdarma.

Online média a digitální technologie

Současná situace poskytuje ideální příležitost pro nastudování způsobů, jak mohou digitální technologie pomoci aktérům v oblasti klasické hudby a přivést k ní mladší publikum. Třetí ročník Karajan Musich Tech, konference věnované digitálním technologiím v klasické hudbě, se měl konat 3. dubna 2020 v Salcburku, vzhledem k situaci se pořadatelé rozhodli uspořádat alespoň online verzi, na které vystoupí především mladé start-upy působící v oblasti klasiky a propojující hudbu s digitálním prostředím jako virtuální a rozšířené reality, mobilních aplikací nebo umělou inteligencí. V současnosti se můžete přihlásit k odběru chystaného programu konference pomocí sociální platformy Telegram, plánují se livestreamy pomocí Facebooku a YouTube.

Karajan Musich Tech, foto KMT Karajan Musich Techfoto: KMT

A ještě

Zmapováním dopadů mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví na český nezávislý umělecký sektor byl pověřen Institut umění – Divadelní ústav. Až do pondělí 16. 3. 2020 do 13:00 je k dispozici na stránkách IDU online průzkum, jehož výsledky budou dále diskutovány s Ministrem kultury Lubomírem Zaorálkem. Na situaci kolem možných existenčních dopadů koronakrize na kulturu rychle zareagovala i mladá česká platforma Donio. Jednotlivé instituce, které v souvislosti s mimořádným opatřením utrpěly těžké ztráty, si zde mohou snadno a zdarma založit sbírku, a požádat tak svou komunitu o podporu. Po jejím skončení dostanou 100 % vybrané částky.

Alexandra Střelcová

Po studiích managementu kultury na londýnské Goldsmiths College pracovala v agentuře Askonas Holt, podílela se na PR a komunikaci projektu El Sistema Greece, spolupracovala mj. také s Institutem Bohuslava Martinů, souborem Collegium Marianum nebo Českým centrem v Londýně.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.