úterý, 16. září 2014

Jak důležité jsou pro Prahu regiony?

Napsal(a) 

Tisková konference festivalu Lípa Musica 15. 9. 2014, foto Lukáš Legierski/Pelech Atelier Tisková konference festivalu Lípa Musica 15. 9. 2014foto: Lukáš Legierski/Pelech Atelier

Otázka, která visívá v prostoru při spoustě událostí z oblastí politiky, společenského života, mezilidských vztahů a kultury. Určitě vytanula v mysli zaskočeným pořadatelům nejvýraznějšího regionálního hudebního festivalu české části naší republiky Lípa Musica při „tiskové“ konferenci 15. září v Rudolfinu, na níž chtěli novináře celostátních médií informovat o letošním ročníku, jež začne 20. září v domovské České Lípě a skončí 25. října v Novém Boru. Na tiskové konferenci seděli za čestným stolem například náměstek kultury, litomeřický biskup a ředitel festivalu, proti nim najatý fotograf a jediný novinář – šéfredaktor HARMONIE. Dělal jsem, co mohl, ale iluzi sálu plného žurnalistů a kamery ČT art jsem nevytvořil. I když jsem si v tu chvíli přál, jak jsem se za své kolegy styděl, být Davidem Copperfieldem… Nezájem pražských médií o dění v regionu zaskočil i mě.

Co tedy česká média nezajímalo? Celkem dvacet pořadů uvítá 13 českých měst a městysů a tři německé obce v příhraničí. Vystoupí na nich takoví pro média nezajímaví umělci jako například Gerhard Oppitz, Musica Florea, Ensemble Inégal, Martinů Voices, Štefan Margita, Hradišťan, Zemlinského kvarteto, Jana Boušková, Collegium 1704, Clarinet Factory, Severáček atd. 

Nechci tvrdit, že vše, co festival nabízí, je šálkem mého čaje, ale tvrdohlavost a nadšení ředitele Martina Prokeše je hodná úcty. A co se týká vynalézavosti a přínosu dramaturgie, je na tom Lípa Musica lépe, nežli některé velké festivaly s desetkrát většími rozpočty. A to pomíjím obrozenecké nadšení mladých lidí 21. století, kteří přivážejí kvalitní duchovní i sekulární hudbu do míst, kde by jinak nejspíš nezazněla. Slyšeli jste snad někdy o Kravařích, Zahrádkách, Kamenickém Šenově, Stráži pod Ralskem nebo Jezvé? A přece tamější kostely prosvětlí už poněkolikáté kvalitní hudba ve špičkovém provedení. (Kdo má zájem, nechť klikne na www.lipamusica.cz)

Otázku z titulku je tedy třeba si klást znovu a znovu. Ještě štěstí, že pražští umělci mají na putování do regionů jiný názor než novináři…

Luboš Stehlík

Narodil se 20. dubna 1957 v Pardubicích. Housle a zpěv studoval na Konzervatoři pro mládež s vadami zraku v Praze. V témže městě absolvoval obor Hudební věda na FF UK. Do pracovního procesu vstoupil ještě před vysokou školou ročním pobytem v Pěveckém sboru AUS. Po skončení hudební vědy, kde jeho diplomovou práci vedl Petr Eben, nastoupil coby redakční benjamínek v roce 1984 v nakladatelství Editio Supraphon – oddělení knih o hudbě,  kde redigoval ledacos, od Encyklopedie jazzu a moderní populární hudby až po Cimrmana v říši hudby. Po roce 1989 působil několik let v Pěveckém sboru Českého rozhlasu. Po jeho  vymazání z českého hudebního života se stal v roce 1994  nejdříve redaktorem a poté šéfredaktorem časopisu Harmonie, který se brzy stal nejlepším tištěným hudebním médiem České republiky. Je partnerem nejlepší manželky ze všech, otcem tří dětí a dědečkem raději nespecifikovaného počtu vnoučat.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.