Il duello musicale: 20. Dny staré hudby v Bratislavě

Letošní jubilejní ročník Dnů staré hudby v Bratislavě se konal pod titulem Barokní Evropa a připomněl výročí úmrtí Samuela Capricorna a narození J. S. Bacha a G. F. Händela. Festival to nebyl nijak velkolepý, nedoprovázely ho ohňostroje ani úvodní řeči politiků či sponzorů, přinesl však spoustu krásné hudby v pozoruhodné interpretaci a v příjemných akusticky zajímavých prostorách. Celou akci od roku 1996 pravidelně organizuje, zajišťuje a realizuje občanské sdružení Centrum starej hudby (Center of Early Music), které střízlivě finančně podporuje Ministerstvo kultury SR a Hlavní město Bratislava. Předsedou sdružení je v Čechách známý a respektovaný houslista Peter Zajíček, kterého známe i z četných vystoupení s českými soubory staré hudby. Festival  přinesl ve dnech 2. – 8. června šest koncertů a dvě přednášky.

Úvod patřil dvojici skladatelů Samuel Capricornus a Antonio Bertali, které pojí vztah žáka a učitele. Z jejich tvorby zazněly v interpretaci souboru Musica Aeterna instrumentální sonáty a vedle toho i moteta, v kterých slovenský soubor spolupracoval se sólistickým vokálním kvintetem souboru Czech Ensemble Baroque. Druhý koncert festivalu byl komorní a vzhledem k omezené kapacitě zvoleného prostoru se opakoval. Situován byl do historicky cenné kaple sv. Ladislava v Primaciálnom paláci. Na pozoruhodném místním nástroji interpretovala varhanice Monika Melcová výběr ze skladeb pro klávesové nástroje autorů vrcholné renesance a baroka (od Andrea Gabrieliho až po Domenica Scarlattiho). Na programu sobotního (6. 6.) koncertu v akusticky velmi příjemném Dómu sv. Martina byl z hlediska obsazení velkorysý projekt provedení oratoria Juda Makabejský  G. F. Händela, kterého se ujal soubor Czech Ensemble Baroque pod vedením Romana Válka převážně s českými sólisty (Jaroslav Březina, Roman Janál, Jiří Miroslav Procházka). Následující den festival nabídl ve Velkém evangelickém kostele na Panenskej ulici srovnání dvou Bachů, tedy Johanna Sebastiana a Johanna Christopha, prostřednictvím výběru jejich kantát. Interpretace byla svěřena maďarským souborům Purcell Choir a Orfeo Orchester, které zajímavě vedl György Vashegyi. Určitým vrcholem festivalu pak bylo pondělní koncentrované vystoupení mimořádně talentovaného cembalisty iránsko-amerického původu Mahana Esfahaniho, který dopoledne nabídl pedagogické vystoupení na půdě Hudební a taneční fakulty VŠMU a večer kompletní provedení Goldbergovských variací ve Dvoraně školy.

Celý festival doprovázela vkusně, chytře a přehledně připravená programová brožura, která nabízela zasvěcená průvodní slova a texty uváděných oratorií a kantát. Akce veskrze sympatická, obohacující kulturu i atmosféru slovenského hlavního města.

Další informace na earlymusic.sk a facebook.com/Dni-starej-hudby.

Sdílet článek: