Hvězdy před otáčivým hledištěm

Mezinárodní hudební festival Český Krumlov ve spolupráci s Jihočeským divadlem Českých Budějovicích připravil v letech 2008 – 2011 před Otáčivým hledištěm v Českém Krumlově čtyři koprodukční operní inscenace s účastí světoznámých osobností. V úspěšných režijních počinech Josefa Průdka, mezi něž patřily romantické opery Rusalka Antonína Dvořáka, Síla osudu Giuseppe Verdiho a veristické dílo Komedianti Ruggiera Leoncavalla, zpívali například sopranistka Eva Urbanová (Cizí kněžna), tenoristé Allan Glassman (Princ), Raúl Melo (Don Alvaro) a José Cura (Canio), jejichž pěvecké umění zná publikum i z Metropolitní opery v New Yorku. Mezi hvězdy znající provoz této nejprestižnější světové scény se řadí i basista Eric Jordan, který zpívá Leporella v inscenaci vrcholného klasicistního operního kusu Wolfganga Amadea Mozarta Don Giovanni režírované před Otáčivým hledištěm filmařem a divadelníkem Jiřím Menzelem, jenž v zámeckém barokním parku realizoval i činoherní díla. Dirigent John Keenan hudebně nastudoval obě romantické opery a potvrdil podobně jak jeho kolegové, že se do hudebního a divadelního prostředí Českého Krumlova rádi vracejí. Organizátorům je ke cti, že jejich koncepční koprodukční záměry s cílem zařadit Otáčivé hlediště mezi evropské plenérové operní scény se jim pozvolna daří i navzdory neustálým tlakům ze strany UNESCA a památkářů odstranit točnu ze zámeckého parku. O operní představení i za cenu vysokého vstupné jeví návštěvníci stále větší zájem. Jejich společné manažersko-organizační vytyčené cíle mají tak každým rokem vzrůstající tendenci.

Když vloni přijal José Cura, jenž byl tváří festivalu a zpíval v Českém Krumlově na dvou koncertech, nabídku ztvárnit roli Cania v nové inscenaci Komediantů poté, co se s organizátory nedohodl z finančních i časových důvodů na vlastní režii v plenéru zámeckého barokního parku, spolupracoval s naším inscenačním týmem s upřímným zájmem i během zkouškového procesu na novém ztvárnění své role. S podrobnější koncepcí byl seznámen v prosinci ve Vídni, kde se setkal například s Josefem Průdkem i Miloslavem Veselým, režijním spolupracovníkem a šéfem opery Jihočeského divadla. Hudební výklad jinak intenzivně projednával se svým dvorním argentinským dirigentem italského původu Mariem De Rosem, s nímž operu již uvedl a společně s ním zavítal do Českého Krumlova, kam přijel Cura v létě jen na pár zkoušek. V sezoně 2010/2011, kdy zpíval Cania například i v milánské La Scale nebo ve Vídeňské státní opeře, upevnil si slavný tenorista své profesní pozice coby operní režisér, scénograf a kostýmní výtvarník v Bádenském státním divadle v Karslruhe, kde realizoval inscenaci opery Samson a Dalila Camilla Saint-Saënse. (V režírování není coby tenorista sám. V zimě připravil pro Lyon Werthera Rolando Villazón.) Pokud se příští léto objeví proslulý mexický tenorista Ramón Vargas v nové inscenaci Verdiho opery Rigoletto před Otáčivým hledištěm, bude dalším světoznámým umělcem, který před organizátory bude klást nové technické a interpretační výzvy.

Světoznámé hvězdy podávají u nás nejen obdivuhodné výkony a jsou schopné přitáhnout davy návštěvníků, ale mnohdy oslní inscenační tým tak, že jim Češi vyjdou vstříc za cenu velkých kompromisů. Mezi své kolegy navíc vrhají silné světlo, které mnohé z nich může motivovat k maximálním výkonům nebo provozním či koncepčním změnám. Kéž by José Cura, Ramón Vargas nebo jiní světoznámí pěvci zpívali v operách pražského Národního divadla!

Sdílet článek: