pondělí, 9. únor 2015

Flétna na stavovském provázku

Napsal(a) 

Kouzelná flétna ve Stavovském divadle, foto Hana Smejkalová Kouzelná flétna ve Stavovském divadlefoto: Hana Smejkalová

Sluhové přináší klícky na ptáky, pohár vína, sundávají kabát – Mozart v podání Ondřeje Mataje přichází domů a komponuje Die Zauberflöte... Činoherní vstupy čiší reminiscencemi na Formanova Amadea a brněnské představení MOC ART ANEB AMADEUS V BRNĚ (STRAŠNÁ MELA) pánů Štědroně, Uhdeho a Morávka (Divadlo Husa na provázku, duben 2014)...

K inscenování poslední opery génia klasicismu ve Stavovském divadle byl osloven právě poslední zmíněný „moc artovec“, činoherní režisér Vladimír Morávek, který vyvolal vlnu diskuzí nad ztvárněním své „zatroleně katarzní“ Rusalky v NdB (2012). Společnými znaky režijního pojetí těchto dvou inscenací byla přespřílišná popisnost, vykreslení několika symbolistních rovin a velkým komparzem předimenzovaná scéna. Morávkova na jednu stranu chvályhodně propracovaná, ale na druhou stranu až chaoticky vyznívající režie byla ve Dvořákově scéně (Rusalka) ještě únosná, ale ve spojení s jeho podobným scénickým principem plným dynamicky se proměňujících mnohoznačností (Miroslav Huptych, Martin Ondruš) už ovšem přehlušovala hudbu a slovo. Dvojjedinost opery, skládající se z díla skladatele a libretisty, byla tedy upozaděna jejím vizuálním zprostředkováním. V maximální popisnosti už divák přestával sledovat děj opery, výkony pěvců i orchestru, vše se smrsklo do sekundární roviny velké podívané v čele s Matajem, který měl být dle Morávka v roli „dosvědčovatele toho, jak to autor myslel“. Byl spíše postaven do role „dirigenta-režiséra-tvůrce“, který se typicky „amadeovsky“ smál u zvuků zvonkohry a překládal mluvené dialogy pěvců, což naprosto zpomalovalo posouvání děje a přednes zbavovalo dramatičnosti. Zde se nabízí argument, že je kus stavěn jako pohádka pro „malého diváka“, který možná ani titulky nepřečte. Dětské oči, zvyklé udržet pozornost jen u rychlého pohybu animovaného filmu, tedy měly být nasyceny přenesením tohoto kresleného pohybu v interaktivitu - bezmála čtyřicítky tahů, ohňostroje sršícího z andělské trubky, neurotického ztmavování a blikání světel v hledišti (bouřka), jakož i artistických výkonů a zpodobnění různých zvířátek na jevišti. Přiblížit se snad dítěti měl i tvar a zvuk hudebního nástroje a postavy dirigenta téměř na dosah vyvýšením orchestřiště na úroveň prvních řad. Přestože by tento způsob korespondoval s poučenou interpretací tzv. staré hudby, dirigent Jaroslav Kyzlink sice odstranil romantické nánosy, o kvazi „autentickém provozu“ však nemůže být řeč, ke všemu u moderních nástrojů... Zdá se navíc, že v tomto smyslu i scénografové v jakémsi záchvatu „autenticity“ standardů konce 18. století umně vystavěli postranní kulisy k prospektu „spirály světla“. Společně s desítkou pláten protkaných zednářskými symboly a výjevy z děje (např. Pamina jako „muslimská holčička“), bočně vysouvanými dvojhlavými slony a malými krysami, spouštějícího se anděla k lasturovým nápovědám a dalšími mnohými výjevy dosáhli vrcholu. Vrcholu nákladnosti výpravy, která snad trhá domácí rekordy. Než na konci opery zůstal stát Mozart s krásnou Paminou (Marie Fajtová) v obětí, mimochodem (!) je třeba zmínit, že excelovala v roli Královny noci Jana Sibera...

Aničko, tak pověz, pěkně zpívali? O čem to bylo? Nevím, trvalo to strášně dlóuho, ale líbilo se mi to blikání lampiček, jo, taky ten strašidelný krokodýl, opice, andělíček, svítící pyramida a jak houkala ta sova nahoře z balkonu. Mami, a taky ta zlá královna měla pěkné kamínky na šatech.

 

Eva Františáková

Od roku 2015 působila jako dramaturgyně opery NDM, vytvořila projekty Operní sirény nebo Životní pouť Leoše Janáčka aneb Od lišky k Lišce. Externě vyučovala od roku 2016 na Slezské univerzitě a také na Fakultě umění Ostravské univerzity. Od roku 2017 působí také jako editorka pro Svatováclavský hudební festival.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.