Ze světa současných vydavatelství: Tzadik

Tzadik plně a bouřlivě reprezentuje pocit ze současného hudebního umění, jakého může nabýt v New Yorku ostražitý a nestranný pozorovatel: dění je moc, jeho pestrost a členitost pak signalizuje především dvojí. 1) Neopovažme se hierarchizovat – soudit podle použitých prostředků na „vyšší“ či „nízké“ umění se v dnešní pozdní době nedá. 2) Všude se pnou souvislosti, i mezi zdánlivě nespojitými oblastmi. Klíčem k Zornovu stanovisku jsou mnohé nápovědi jeho výroků, nejvíc však ten, v němž se přihlašuje k „tradici avantgard“: nikoli jazzu, ne k vážné hudbě, k žádným fúzím ani stylům. Pro Zorna je žánrem předvoj – někdy se společenskou odpovědností, mnohdy však jako zcela individuální cesta za vizí.

Ze světa současných vydavatelství: TzadikOsm edičních řad Tzadiku tak přináší velmi různou hudbu, vždy s puncem novosti a výlučnosti. Radical Jewish Culture se odvíjí od Zornova znovunalezeného židovství a programu otevřené, perspektivní hudby pro generace Židů, jež už co nejplněji přemohou trauma holokaustu. Dosavadních sedmdesát titulů rozevřelo skvělé možnosti: sólově tu debutoval klarinetista David Krakauer (ex-Klezmatics), Frank London svedl jazzmany k melodiím synagogálních kantorů, k židovské inspiraci se přiklání saxofonista Steve Lacy , kytarista Marc Ribot i trumpetista Steven Bernstein (šéf Sex Mob). Evropské vody reprezentují polští Cracow Klezmer Band , známí i u nás: tatáž edice však přináší i hlukové plochy odrážející kabalu či vyprávění o židovské komunitě stylizované do radiofonické rozhlasové hry.

To jsme ovšem ještě neotevřeli Archival Series , archivní řadu, kterou si Zorn vyhrazuje pro sebe: právě zde vycházejí mimo jiné i nahrávky kvartetu Masada (JZ jako saxofonista, trumpetista Dave Douglas , kontrabasista Greg Cohen , bubeník Joey Baron ), v němž Zorn zas a znova rozehrává dvě stovky svých skladeb v židovských modech. Composer Series představují skladatele z celého světa, přičemž nejen dávají prostor radikálním existencím (filipínský José Maceda , stavitel nástrojů Frank Denyer ), ale zároveň nově promýšlí výraz skladatel: to když dává prostor „skladbám“ britského nestora absolutní improvizace Dereka Baileyho , příběhům sólových bicích Milforda Gravese anebo skvělým konceptům japonského Yoshihidea Otoma : jeho nedávný pár alb Cathode a Anode je vrcholnou ukázkou, jak se postbeatový a elektronický underground zasnoubil s radikálním skladatelstvím éry po Johnu Cageovi.

Ze světa současných vydavatelství: TzadikZorn už před lety našel blízký vztah k japonské kultuře: naučil se japonsky, dlouho tam trávil vždy polovinu roku: těžko říci, je-li tomu tak dodnes. Edice New Japan pomohla západnímu světu objevit bezprecedentní přístup dnešních Japonců k našim kánonům, žánrům a nepřekročitelným pravidlům. Patří-li dnes japonské zastoupení k běžnému tónu progresivních akcí, Zorn na tom má zásluhu. Manipulátorka s bicími automaty a elektronikou Ikue Mori , klavíristka Satoko Fujii nebo duo Ruins jsou už dnes klasické figury „nové hudby“, edice ovšem nabízí i méně známé (a stále jedinečně inspirativní) projekty Rovo , Hoahio či „sólo pro zraněný disk“ letošního vítěze festivalu Ars Electronica Linz, skladatele Yasunaa Tonea . U Japonců hraje elektronika často zásadní roli – ale stejně jako „vážná“ kompozice u skladatelů, etnická inspirace u Židů či jazz u lidí z downtownu je jen východiskem k novému, často pevně odůvodněnému hudebnímu směřování.

Tzadik, osvědčující mimořádné souznění se současným světem a nejnovějšími myšlenkovými směry, je výjimečný podnik. Nikdy neinzeroval, nevydával reklamní materiály, nenabízí recenzní alba novinářům. Přesto patří Zornova slonovinová věž k nejskloňovanějším titulům ve výročních anketách progresívního jazzu, současné kompozice, nové hudby. Sledovat ji znamená permanentně studovat hloubku a živost hudby v dnešním světě.

Internet: www.tzadik.com

Příležitostný dovoz do ČR: Recommended Records CZ, [email protected].

Sdílet článek: