Phil Ramone

Ramone se narodil v jižní Africe jako zázračné dítě. Ve třech letech začal hrát na housle, v deseti již vystupoval před anglickou královnou. Ve studiu houslí pokračoval na prestižní Julliard School v New Yorku, v 18 letech už pracoval jako jazzový hudebník a skladatel v různých klubech, a stále více se zajímal o technické možnosti záznamu zvuku. Přijal nabídku na místo zvukaře v A&R studiu, kde postupně získával zkušenosti od starších a zkušenějších kolegů Toma Dowda a Ala Schmitta. Po létech zvukařiny, kdy se podílel na tak význačných nahrávkách jako je Girl From Ipanema A. C. Jobima s Astrud Gilberto nebo It's my Party od Lesleyho Gorea, dostal Ramone v roce 1969 poprvé příležitost jako producent při přípravě hudby Johna Barryho (jinak autora hudby ke klasickým bondovkám) k filmu Midnight Cowboy . Na přelomu 60. a 70. let produkoval jak na běžícím pásu nahrávky Paula Simona, Boba Dylana, Phoebe Snow nebo tria Peter, Paul and Mary . Jeho pracovní vytížení bylo tak veliké, že v jednu chvíli pracoval na třech projektech zároveň: s Paulem Simonem, Billy Joelem a skupinou Chicago . Absolutním Ramoneovým úspěchem byla ovšem roce 1977 spolupráce s Billy Joelem na úspěšném albu The Stranger, díky níž vzrostl Ramoneův mezinárodní kredit. O jeho zásluze svědčí fakt, že se na obalu skupina vyfotila i se svým producentem – což vůbec nebývá zvykem.

V 90. letech nesklízel Ramone takové úspěchy jako v předešlých dvaceti letech, ale některé jeho projekty stojí za pozornost. V roce 1993 se podílel na produkci alba Duets Franka Sinatry , které se zařadilo mezi nejprodávanější Sinatrovy nahrávky. Toto album bylo převratné využitím nové technologie natáčení, s nímž přišel právě Ramone. Poprvé zde bylo použito optických kabelů a internetu, takže většina Sinatrových duetů – například s Charlesem Aznavourem, Arethou Franklin, Bonem z U2, Lizou Minnelli nebo Barbrou Streisand byla natočena ve stejnou chvíli ve studiích vzdálených od sebe tisíce kilometrů. Ramone na natáčení vzpomíná: „Museli jsme se snažit Sinatrovi udělat to natáčení co nejpříjemnější. Více než 10 let nebyl ve studiu, a bylo pro něj nepřijatelné mít na uších sluchátka a být zastrčený v nějaké izolované kukani. A tak dostal do ruky bezdrátový mikrofon, aby se mohl během natáčení volně pohybovat po studiu.“ O Ramoneově posedlosti technickou dokonalostí nahrávek svědčí výčet jeho prvenství: jako první použil při natáčení mixážní pult Solid State, který je Rolls Roycem mezi pulty; při natáčení hudby k filmu A Star Is Born s Barbrou Streisand poprvé využil satelitního propojení dvou studií a poprvé zkusil čtyřkanálový Dolby sound; pro film One Trick Pony s Paulem Simonem poprvé využil zvuk natáčený systémem Dolby surround. A do čtveřice: firma SONY uložila první CD, které kdy bylo vyrobeno, do památečního obelisku, který stojí v Tokiu. Tímto diskem je již zmíněný The Stranger , pod kterým jsou společně podepsáni Billy Joel a Phil Ramone.

Sdílet článek: