Mahala Rai Banda – Ghetto Blasters

Ionita Aurel – housle, zpěv, Ionita Florinel – akordeon, Cantea Georgel – tuba, Trifan Andrei, Mihai Cristinel, Bosnea Aurel – saxofon, Zahanagiu Marian – trombon, Oprica Viorel, Cantea Cristinel – trumpeta, Dinu Marian – bicí, Mihai Enache – darbouka, Florentina Sandu, Manole Nicusor, Sorin Constantin, Dan Armeanca, Jony Iliev, Antoine „Tato“ Garcia – zpěv, Isa Boga – saz, Marian Tudor – kontrabas, Zamna Urista-Jaras, Antoine „Tato“ Garcia – el. a ak. kytara. Vydáno 2009. TT: 45:40. 1CD Asphalt Tango (distribuce PJ Music).

Takřka rychlostí světla hrající balkánské dechovky táhnou i netáhnou. Už tolik nepřekvapí, přesto při nich lidé nadále radostně tančí. Romské kapely mají navíc v záloze smysl pro originální předělávky budovatelských písní, Abby, rockové nebo bluesové klasiky, nicméně i tohle hudební klaunství nemusí dnes na každého zafungovat. A tak zatímco Fanfare Ciocarlia připravují velké projekty typu Queens & Kings a Boban Markovič společně s Frankem Londonem a Klezmer Brass All Stars podrobují konfrontaci klezmer s romským muzicírováním, houslista Ionita Aurel přišel před lety s nápadem sloučit rozdílné romské přístupy ze dvou nejznámějších rumunských vesnic: tradici lautari z Clejani a dechaře ze Zece Prajini. Ano, první reprezentují houslisté, cimbalisté a akordeonisté od Taraf de Haidouks a druhou Fanfare Ciocarlia s otřískanými trumpetami a tubami. K nim přidal styl manele, kontroverzní romský technopop z bukurešťských barů, a tak vznikla Mahala Rai Banda , namísto velkého bubnu poháněná bicími a darboukou, intuitivně sahající po vlivech z Balkánu, Orientu a severní Afriky, reggae, jazzu i popu. „Jsme směsí zvuků a kultur a to nejen rumunských, ale i bulharských, tureckých a egyptských, jsme rómskou popovou superskupinou,“ řekl Aurel v souvislosti s vydáním stejnojmenného prvního alba Mahala Rai Banda před pěti lety. Pro Crammed Discs ho vyprodukovali Stéphane Karo s Michelem Winterem za přispění Shantela. Skvělou desku kapela zúročila na WOMEXU a všude po světě.

Ten údajně „skutečný výbuch dechů“ ale Aurel pořád neslyšel. Sen o „muzikantech v deliriu“ mu pomohl prý splnit až přechod k německému labelu Asphalt Tango a setkání s hudebníky pod jeho křídly. Je pravda, že nová deska Ghetto Blasters i se všemi povědomostmi zní daleko pestřeji a nesvázaněji než debut. Kotví v dnešku už skrze elektrické kytary a elektrifikovanou loutnu saz a v katalánské rumbě s vokálem a kytarou Antoine „Tato“ Garcii , člena francouzské skupiny Kaloome. Hlasy vůbec představují koření: hvězdný Jony Iliev z Bulharska, ve sborech i sólově nepřeslechnutelná Florentina Sandu , vnučka zakladatele Taraf de Haidouks nebo nekorunovaný král manele, Dan Armeanca .

Mahala Rai Banda představují universální, svobodného ducha si udržující romskou kapelu, o níž říct, že se jedná jen o balkánskou dechovku, znamená uvrhnout ji do ghetta, ze kterého se jim nejrůznějšími výpady a bez křečovitosti daří úspěšně vymanit.

Body: 6 z 6 – tip Harmonie

Sdílet článek: