středa, 19. květen 2010

Lisa E. Davenport - Jazz Diplomacy: Promoting America in the Cold War Era

Napsal(a) 

Lisa E. Davenport - Jazz Diplomacy: Promoting America in the Cold War Era Lisa E. Davenport - Jazz Diplomacy: Promoting America in the Cold War Era

Vydáno 2009. University Press of Mississippi. 220 str., psáno anglicky.

O historické roli jazzu v americké zahraniční politice toho bylo napsáno dost. Vzpomeňme jen klíčovou publikaci Satchmo Blows Up the World, v níž Penny Von Eschen detailně popsala diplomatickou úlohu cest amerických jazzmanů do východního bloku v období studené války. Ve vztahu k hnutí za občanská práva je mimořádná studie Ingrid Monson (Freedom Sounds: Civil Rights Call Out to Jazz and Africa) a obrázek doplňuje i nedávná (a jediná) monografie moderátora Willise Conovera (Terence M. Ripmaster). O významu jazzu ve studené válce byla napsána také spousta článků. Co tedy může přinést další, relativně krátká kniha o „jazzové diplomacii“? Bohužel toho není mnoho.

Lisa Davenport syntetizuje informace již uvedené ve zmíněných knihách, a také na ně bohatě odkazuje. Na rozdíl od Penny Von Eschen však nejde do takových podrobností v popisu zážitků amerických jazzmanů při cestách na Blízký východ nebo do Asie, ani nejde cestou Ingrid Monson, která se tolik soustředila na roli jazzu v boji Afroameričanů za rovnoprávnost. Po přečtení knihy si odneseme spíše zhuštěný obraz problematiky využití jazzu v americké zahraniční politice 50. a 60. let s důrazem na paradoxy a kontradikce, které oficiální prezentace této hudby přinesla doma.

Ve střední a východní Evropě, kde starší generace dodnes vzpomíná na jazzové pořady na Hlasu Ameriky a občasné koncerty amerických jazzmanů v oné době, se totiž stále málo reflektuje fakt, že americkou vládou sponzorovaná turné do tohoto regionu byla zcela strategickou záležitostí. Od roku 1954, kdy prezident Eisenhower vyzval k důmyslnějšímu využití jazzu a kultury při vytváření pozitivního obrazu USA ve světě, nicméně tato strategie prošla několika zvraty a úskalími. Složitě budovanou image pluralitní a demokratické země totiž obliba amerických jazzmanů ve východní Evropě nemohla zachránit, jestliže se v médiích na obou stranách železné opony neustále připomínal Little Rock a později Vietnam. Davenportová dokládá, že i na straně amerických konzulárních úředníků nebyl výjimkou etnocentrismus, pohrdání jazzem či přímo otevřený rasismus. Že dramaturgie takových akcí byla dlouho dána politickými kritérii, dokládá rovněž výběr umělců a žánrů pro státem sponzorovaná turné: swing a rasově smíšené ansámbly ano, ale free jazz a jazzmani s vyhraněnějšími politickými postoji už ne. Brubeck a Goodman ano, Ornette Coleman ne. Jednoduše obrázek amerického jazzu měl být nekonfliktní, nezpochybňovat status quo. Není třeba zdůrazňovat, jaké reakce to vyvolalo v americkém hudebním tisku i mezi příznivci progresivnějších stylů na obou stranách Atlantiku.

Jazz Diplomacy je spíše úvodem do problematiky, klidně by mohla být doporučenou četbou pro studenty politologie a mezinárodních vztahů (terminologii těchto oborů Davenportová ráda používá) a pochopitelně také jazzových historiků. To není samo o sobě málo, ale autorka naneštěstí neříká mnoho nového. Na hlubší, rešeršemi a archivní prací více podložený příspěvek k tématu si budeme muset počkat.

Body: 0 z 6

Petr Vidomus

V Harmonii zakotvil na podzim 2004, kdy si jej na základě reportáže z francouzského jazzového festivalu vybrala jako svou náhradu Petra Konrádová (Petro, díky!). Stal se editorem jazzové rubriky časopisu, což znamená, že pro vás vybírá ta nejzásadnější témata, která hýbou světem tohoto žánru, dohlíží na kvalitu článků a v neposlední řadě sám píše. Do jeho textů se může promítat láska k sociologii, Francii a jazzrocku 70. let. Mimo to má rád dobré víno, cestování a fotografii. Můžete jej znát také coby hlas stanice ČRo Jazz.

Komentáře

Czech English French German Italian Portuguese Spanish

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.