Honzákova povedená oslava

Přední český jazzový basista Jaromír Honzák oslavil 31. srpna padesátiny a jeho přátelé mu při té příležitosti uspořádali velký koncert v pražském Paláci Akropolis. Zahrálo na něm sedm hudebních souborů, v nichž Honzák působil nebo aktuálně působí. Aby toho nebylo málo, přátelé mu též pomohli s vydáním nové desky, jejíž křest proběhl v rámci této akce. Honzák však nebyl pouhým pasivním konzumentem toho, co mu druzí nadělili, nýbrž sám rozdával. Neustále se účastnil veškerého dění muzikantsky, a také společně s Markem Ebenem odváděl moderátorskou práci. Oba pánové pak na pódiu hýřili šťavnatým humorem, a snad alespoň v některých dříve narozených vyvolali vzpomínku na zlatou éru českého jazzového humoru zprostředkovávanou Karlem Velebným.

A právě v době Karla Velebného vznikla a záhy zanikla kapela, která se jen pro narozeninový koncert dala znovu dohromady. Na pódiu se s basistou objevili Martin Zbrožek jako zpívající houslista a bubeník Martin Šulc . Ti se na konci 70. let minulého století seznámili coby studenti teplické konzervatoře a založili kapelu Skok přes plot , jež se během jediného roku přesunula od žánru divadelní písně k jazzrocku inspirovanému kapelou Weather Report . „Místo učení k maturitě jsem vytloukal pražce ze své baskytary, abych se přiblížil zvuku Jaca Pastoria. Veškerou hudbu tehdy skládal Martin Zbrožek, který byl hodně senzitivní a bez problémů skladatelsky přešel za jediný rok od písniček k čistě instrumentálnímu jazzovému fusion. Chvíli s námi hrál i Rudy Linka, a tehdy nám také prozradil svůj záměr emigrovat,“ vzpomíná na Skok přes plot Jaromír Honzák . Trio ovšem v úvodu večera jazzrock nezahrálo. Doba totiž pokročila a nyní si od hudebníků vyžádala čistou free improvizaci.

Druhý soubor galakoncertu byl možná pro české publikum také trochu záhadou. Quartet East ve složení Jiří Slavíček (bicí nástroje), Piotr Baron (saxofony) a Kuba Stankiewicz (piano) totiž pořadatelé označili za „dřívější Honzákův česko-polský jazzový projekt“ , ale zmiňovaný název nefiguruje na žádné nahrávce, a vlastně nebyl příliš využíván ani samotnou kapelou. Jaromír Honzák věc upřesňuje: „Quartet East postihuje pozdější období fungování česko-polského bandu až do doby odchodu Kuby Stankiewicze, což bylo nějaký čas po vydání druhé desky Earth Life. Název vymyslel polský jazzový novinář a organizátor Jan Mazur jako parafrázi Quartetu West Charlieho Hadena.“ V rámci slavnostního večera Quartet East předvedl skladby Beyond the Mountains„hitovku z MTV“ s názvem Žena z bufetu Na Maninách .

První z několika veřejných darů předal Honzákovi Marek Eben , když v rámci hudebního prostoru vyhrazeného Bratrům Ebenům (které basista dlouhodobě doprovází) zazpíval píseň Svítá od Jaroslava Ježka, ovšem s aktualizovaným narozeninovým textem a názvem „Míra“ . V osvěžující humorné hudební vložce zaskočil za nepřítomného Davida Ebena saxofonista Marcel Bárta . Hudebně se navíc zúčastnil organizátor celé akce Petr Ostrouchov v roli kytaristy, a spolu s ním zazpívala Iva Bittová píseň Tichá Domácnost .

„MALÉ VĚCI“

Představení Bratrů Ebenů plynule přešlo v křest nového CD Little Things současného Honzákova česko-polského kvinteta, protože kmotry se Iva Bittová, foto Petr Vidomusstali právě Bittová a Marek Eben. A priori velkým plus nové Honzákovy desky je fakt, že jako host se na ní podílel saxofonista Chris Cheek – pozoruhodná postava amerického jazzu, kterou na deskách doprovázívají superhvězdy jako Kurt Rosenwinkel nebo Brad Mehldau . Jelikož Cheek na padesátinách nemohl být přítomen, adekvátní a citlivé zastoupení jistě nalezl v Marcelu Bártovi. Po aktu křtu zahrála kapela tři ze svých nových skladeb The Cue , FarawayClear , kde překvapil kytarista David Dorůžka nečekaně excentrickým sólem, do jisté míry se lišícím od dosavadního spíše introvertnějšího sólového projevu. Vedle zmiňovaných hudebníků samozřejmě na pódiu nechyběli klavírista Michal Tokaj a bubeník Lukasz Zyta .

Stráže se vzápětí vystřídaly a po boku Jaromíra Honzáka stanul hráč na steel kytaru Josef Štěpánek . V duu si střihli skladbu Memory Of Grass dnes již neexistující skupiny Safe Jazz , která nečekaně propojovala bluegrass s jazzem. „Pepa byl jako frontman dost znechucen neustálým handrkováním o kšefty v jazzclubech, a to zapříčinilo předčasné ukončení existence kapely dřív, než stihla vydat desku, “ komentuje Safe Jazz Jaromír Honzák.

Jako předposlední hudební uskupení večera pak nastoupila nu-jazzová formace Face Of The Bass . Nejdříve se představila s bývalou členkou pianistkou Beatou Hlavenkovou a zahrála globální hit Dancing Queen od skupiny ABBA . Hned poté se hudebníci přeskupili do současné personální podoby (Honzák, Bárta, Michal Nejtek na syntezátory a skvěle frázující bubeník Roman Vícha ), aby zahráli kompozici Majesty Of Time . Vrcholem celé akce pak bylo vystoupení legendární alternativní formace ČikoriIvou Bittovou , Jiřím Václavkem , Milošem DvořáčkemFrantiškem Kučerou .

Koncert podpořila i citlivá dramaturgie společně s pečlivou zvukařskou prací. Skloubit v jednom večeru množství různorodé hudby do hudebního celku se podařilo, čeští jazzoví hudebníci předvedli, v jak velkém stylu dovedou slavit jubilea a Jaromír Honzák si mohl oddychnout, protože měl za sebou možná jeden z nejnáročnějších koncertů své kariéry. Na druhé straně je ale také možné, že se ten večer naopak velmi dobře bavil.

Sdílet článek: