Lukáš Pavlica

Lukáš Pavlica

Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.

Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

18. květen 2022
Dvořákova Olomouc se baroka nebojí

Ačkoliv by se na první pohled mohlo zdát, že jubilejní 20. ročník Mezinárodního hudebního festivalu Dvořákova Olomouc spíše „upozaďuje“ mistrovo dílo na úkor jiných epoch a tvůrců, ve skutečnosti se základním kamenem letošní dramaturgie stalo Dvořákovo celoživotní krédo „Bůh, láska, vlast“. A právě láska se stala hlavním tématem v pořadí druhého koncertu festivalu – Bojíte se baroka? – jenž se uskutečnil v pondělí 16. května v sále Klášterního Hradiska (Vojenské nemocnice Olomouc). Soubor Soqquadro Italiano ve svém programu navštívil italské ulice i zámky 17. století a vtisknul jim osobitá, jazzem a improvizací nasáklá hudební aranžmá Claudia Borgianniho, jednoho ze zakladatelů ansámblu. Druhou zakladatelskou osobností je kontratenorista a tanečník Vincenzo Cappezuto, který spolu s theorbistou Simonem Vallerotondou, violoncellistou Giuseppem Franchelluccim a perkusistou Leonardem Ramadorim tato aranžmá v Klášterním Hradisku provedl.

Šostakovičova „Jedenáctá“ v Olomouci

Moravská filharmonie Olomouc uspořádala ve spolupráci s Hudební fakultou Janáčkovy akademie múzických umění v pátek 22. dubna v 17:00 v sále olomoucké Reduty absolventský koncert dirigenta Patrika Červáka (pedagogické vedení Jakub Klecker). Pestrý program zahrnoval nejen Koncert pro harfu Es dur ukrajinského skladatele Reinholda Glière a Koncert pro klarinet Aarona Coplanda, ale především monumentální Symfonii č. 11 g moll „Rok 1905“ Dmitrije Šostakoviče. Jako sólisté vystoupili harfistka Roxana Hädler (HAMU Praha) a klarinetista Aleš Tvrdík (JAMU Brno).

Jubileum Miloše Štědroně s premiérou i dortem

Narozeninový koncert k osmdesátinám skladatele, univerzitního profesora a popularizátora hudby Miloše Štědroně představil v úterý 5. dubna (přesunuto z původního termínu 8. února 2022) v sále divadla Husa na provázku nejen skladatelovu nejnovější tvorbu – dílo Maminko, nejsi… na texty Jana Skácela pro soprán (v nastudování Ireny Troupové) a komorní ansámbl – ale zazněly také zřídka provozované skladby Štědroňových pedagogů (Jan Kapr, Ctirad Kohoutek), kolegů (Miloslav Ištvan) a celoživotních inspirací (Leoš Janáček). O provedení pod taktovkou Gabriely Tardonové se postaral orchestr Ensemble Opera Diversa, který má s dílem Miloše Štědroně bohaté zkušenosti a v jehož interpretaci zazní 26. června 2022 skladatelem avizovaná premiéra nové opery s mendelovskou tematikou Magnum mysterium. Sacra et profana de cita Gregori Mendeli (Velké tajemství. Světské a posvátné ze života Gregora Mendela) na vlastní libreto Miloše Štědroně. V rámci úterního programu vystoupila také akordeonistka Anežka Gebauerová, a to nejen v díle Miloše Štědroně, ale také v Koncertu pro akordeon a smyčce Jana Kapra.

Kolem břehů Baltského moře s Filharmonií Brno

Země ležící na březích Baltského moře – Litva, Lotyšsko, Finsko, Německo – inspirovaly dramaturgii 4. abonentního koncertu Filharmonie Brno. Večer s názvem Půvab severské melancholie představil ve čtvrtek 17. února v sále brněnského Besedního domu díla litevského skladatele Bronia Kutavičiuse, lotyšského rodáka Pēterise Vaskse a finského skladatele Jeana Sibelia. Pandemická situace překazila původní plány, a tak místo dánského dirigenta Michaela Schønwandta vedl orchestr brněnské filharmonie Tomáš Netopil. Jako sólista vystoupil německý hráč na anglický roh Dominik Wollenweber. Čtvrteční i páteční koncert se konal pod záštitou J. E. Gunty Pastore, velvyslankyně Lotyšské republiky v ČR, a J. E. Laimonase Talat-Kelpši, velvyslance Litevské republiky v ČR.

Fabio Biondi   Europa Galante – bezchybná tečka za podařeným festivalem

Závěrečný galakoncert šestého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu přivedl v sobotu 16. října do sálu valtické zámecké jízdárny jednu z největších osobností současné historicky poučené interpretace – houslistu a dirigenta Fabia Biondiho, který se svým ansámblem Europa Galante při této příležitosti vůbec poprvé vystoupil v České republice. V průběhu večera se představil také italský fagotista Sergio Azzolini.

Delphine Galou   Accademia Bizantina s citem pro detail

Přehlídka skladatelského odkazu Antonia Vivaldiho v režii Lednicko-valtického hudebního festivalu se pomalu ale jistě blíží do finále. Ještě předtím, než však šestý ročník vyvrcholí operním představením Il Farnace a definitivně se uzavře koncertem houslisty Fabia Biondiho a souboru Europa Galante, měli návštěvnici festivalu možnost zavítat v sobotu 9. října do lednického kostela sv. Jakuba Staršího a poslechnout si nejen houslové koncerty či koncert pro violu d’amore, ale také vybrané árie z Vivaldiho díla či jeho Stabat Mater. O provedení se postaral renomovaný ansámbl Accademia Bizantina pod vedením Alessandra Tampieriho, zpěvu se chopila neméně ikonická kontraaltistka Delphine Galou.

Vivaldiho Il Farnace v plné barokní parádě

Předposlední večer šestého ročníku Lednicko-valtického hudebního festivalu patřil opeře – v nastudování ansámblu Musica Florea pod vedením Marka Štryncla zazněla ve valtickém zámeckém divadle jedna z historicky nejoblíbenějších Vivaldiho oper Il Farnace na libreto Antonia Marii Lucchiniho. V titulní roli vystoupil tenorista Zoltán Megyesi, jeho manželku Tamiri ztvárnila mezzosopranistka Marta Infante a její matku Berenice sopranistka Michaela Šrůmová. Farnaceho sestru Selindu nastudovala mezzosopranistka Sylva Čmugrová, vojáky a současně její nápadníky Aquilia a Gilada pak tenorista Martin Javorský a sopranistka Zuzana Kopřivová. Farnaceho římského protivníka Pompea se chopila mezzosopranistka Kamila Mazalová. Nepěveckou roli syna Farnaceho a Tamiri ztvárnila Victora Novák Infante. V tanečních rolích vystoupily Lenka Breeding, Romana Konrádová a Klára Suldovská. Představení režírovala a choreografii navrhla Andrea Miltnerová.

Ensemble Scaramuccia a ztracené Vivaldiho sonáty

Program Lednicko-valtického hudebního festivalu nabídl ve středu 6. října svůj třetí koncert věnovaný skladatelskému odkazu Antonia Vivaldiho – ve valtické zámecké kapli zazněly skladatelovy sonáty v interpretaci tělesa Ensemble Scaramuccia pod vedením houslisty a uměleckého vedoucího souboru Javiera Lupiáñeze. Kromě něj tvoří ansámbl violoncellistka Inés Salinas a cembalistka Patrícia Vintém. Společně představili skladby ze slavné Pisendelovy sbírky v Drážďanech, zazněla také dvojice Vivaldiho sonát, které Lupiáñez v pověstné „Schrank II“ objevil. Kromě množství unikátních hudebnin je Pisendelova sbírka důležitá také z dalšího důvodu – mnohé hudebniny obsahují provozovací poznámky, které podávají důležité svědectví o dobové interpretaci, zdobení a improvizačních technikách.

Orliński, Ensemble Matheus a jejich Vivaldi ve valtické jízdárně

Lednicko-valtický hudební festival si pro zahajovací koncert svého VI. ročníku připravil obzvláště lákavý program světové úrovně – v jízdárně zámku Valtice vystoupil v sobotu 2. října orchestr Ensemble Matheus pod vedením Jeana-Christopha Spinosi společně s jednou z největších hvězd současné mezinárodní hudební scény, kontratenoristou Jakubem Józefem Orlińskim. Čeští posluchači tak měli vůbec poprvé možnost poslechnout si proslulého zpěváka na své domácí půdě. Společně s nimi vystoupila v několika skladbách také mandolinistka Anna Schivazappa.

Carsenovo lidské zpodobnění duše a těla

Zahájení nové sezóny v Divadle na Vídeňce (Theater an der Wien) bylo již od prvního pohledu plné příslibů – nejstarší dosud dochovaná opera Rappresentatione di Anima et di Corpo od Emilia de’ Cavalieriho v nastudování prvotřídního světového ansámblu Il giardino armonico pod vedením Giovanniho Antoniniho, k tomu výborný sbor Arnold Schoenberg Chor pod vedením Erwina Ortnera, a to vše navíc v režii Roberta Carsena, který patří mezi nejoceňovanější režiséry světa. Ostatně jeho Káťa Kabanová stále patří mezi nejpozoruhodnější inscenace Janáčkova díla doposud. Přesto stál před Carsenem nelehký úkol – ačkoliv totiž libreto Agostina Manniho patří k literárním skvostům přelomu 16. a 17. století, jeho poselství o naprostém zavrhnutí pozemských radostí (nebo spíše jakási jeho rigorózní direktivnost) již pravděpodobně mezi lidmi tolik nerezonuje. Na druhou stranu otázky o původu a smyslu života, o jeho dobrém vedení, či naopak marnosti a zbytečném utrpení jsou dnes stejně tak živé, jako byly před čtyřmi stoletími. A právě těmito otázkami začíná Carsen své vyprávění.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.