
Lukáš Pavlica
Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.
Nejednotné zahájení Velikonočního festivalu duchovní hudby
11. duben 2017V neděli 9. dubna 2017 proběhl v brněnském kostele sv. Janů zahajovací koncert Velikonočního festivalu duchovní hudby. Za účelem honosného odstartování festivalu nebylo k prvnímu koncertu zvoleno nic menšího než monumentální oratorium Johanna Sebastiana Bacha Matoušovy pašije. Postavu Matouše ztvárnil Karol Kozłowski, Krista Jacek Ozimkowski a Jidáše, Piláta a Petra Łukasz Klimczak. O provedení se postarala polská Capella Cracoviensis vedená dirigentem Janem Tomaszem Adamem.
Koncert, který se uskutečnil v Janáčkově divadle 23. listopadu 2016, byl velkým příslibem z mnoha různých důvodů. Filharmonie Brno pod vedením dirigenta Jiřího Rožně představila ve světové premiéře kritickou edici kantáty Svatební košile od Bohuslava Martinů. Role zamilované dívenky připadla Adrianě Kohútkové, která se v této náročné zpěvní úloze objevila již roku 2009 v rámci Pražského jara. Tenor obstaral Peter Berger a bas Jozef Benci. Dalším lákadlem byl Klavírní koncert C dur op. 39 od italského skladatele Ferrucciho Busoni, jehož provedení se ujal světoznámý rusko-americký klavírista Kirill Gerstein.
Ve čtvrtek 10. listopadu 2016 proběhl v koncertním sále Besedního domu abonentní koncert Filharmonie Brno s názvem Amadeana, odvolávající se na výročí Mozartova narození i jeho brzkého skonu. Na samotném programu však nefiguroval pouze Mozart, ale také skladba brněnského rodáka a houslového virtuóza světového formátu Heinricha Wilhelma Ernsta a symfonie mnichovského skladatele Karla Amadea Hartmanna. Na postu dirigenta se představil Alexander Liebreich, šéfdirigent katovických rozhlasových symfoniků a umělecký šéf Mnichovského
Dodatečná velikonoční nadílka Czech Ensemble Baroque
22. duben 2016Ve čtvrtek 21. dubna se v brněnském sále konventu Milosrdných bratří odehrál předposlední z řady abonentních koncertů orchestru Czech Ensemble Baroque s názvem Velikonoční kantáty. Orchestr se pod vedením dirigenta Romana Válka věnuje historicky poučené interpretaci a v poslední době se zaměřuje především na dílo Františka Xavera Richtera, jehož oratorium La deposizione dalla croce di Gesù Cristo, nedávno uvedli v rámci Velikonočního festivalu duchovní hudby v Brně.
Jméno Dimitrij Šostakovič je v souvislosti s dalším významným ruským skladatelem – Alfredem Schnittkem, dodáváno téměř jedním dechem. Není se čemu divit, vždyť Schnittke svým vlastním svérázným způsobem navazuje na hudební řeč svého staršího kolegy, dále ji rozvíjí, demontuje a přetváří dle své vlastní estetiky. Přestože je autor na poměry skladatelů druhé poloviny 20. století u nás relativně známý
Vítězství Velikonočního festivalu duchovní hudby
4. duben 2016Poslední koncert Velikonočního festivalu nás přivedl opět tam, kde celý 25. ročník započal – do katedrály sv. Petra a Pavla, jedné z nezpochybnitelných chloub města Brna. Při zahajovacím koncertu jsme byli svědky drobných technických problémů, které mírně podkopávaly nerušený požitek z hudby. Právě tato neblahá zkušenost nejspíše přiměla organizátory k úplnému opuštění mikrofonů a jiné zvukové techniky během samotného koncertu. Dalo se předpokládat, že také Filharmonie Brno,
Snímání z kříže a návrat Františka Xavera Richtera k životu
22. březen 2016S velkým očekáváním jsem vyhlížel provedení čerstvě restaurovaného díla Františka Xavera Richtera La deposizione dalla croce di Gesù Cristo, které bylo představeno 21. března 2016 v kostele sv. Janů. Jedná se o pašijové oratorium pro sólové hlasy, sbor a orchestr rozdělené do dvou aktů. Prvnímu aktu předchází instrumentální Introduzione o třech krátkých částech. Jedná se další dílo F. X. Richtera, které Czech
Dřevěný Kristus otevřel Velikonoční festival duchovní hudby, technice navzdory
21. březen 2016Zahajovací koncert 25. ročníku Velikonočního festivalu duchovní hudby, který se odehrál 21. března 2016 ve 20:00 v katedrále sv. Petra a Pavla, představil nepříliš hraná díla českých hudebních skladatelů dvacátého století. Jako první zazněla třídílná Symfonie č. 7 op. 52 Miloslava Kabeláče, následovala výrazově bohatá a interpretačně náročná skladba Crux pro sólové housle, tympány a zvony Luboše Fišera načež celý koncert uzavřel Dřevěný Kristus Jana Hanuše.