
Lukáš Pavlica
Absolvoval magisterský obor Hudební věda na Masarykově univerzitě, v současné době studuje pod vedením doc. PhDr. Jany Perutkové, Ph.D., doktorský studijní program. Aktivně se věnuje publicistické a kritické činnosti, kromě externího dopisovatele pro časopis Harmonie zastává místo redaktora portálu Brno – město hudby. Spolupráci navázal rovněž s hudební revue Opus musicum nebo magazínem vysokých škol Universitas. Kromě publicistické činnosti a výzkumu se okrajově věnuje také hudebnímu aranžérství a spolu s dalšími skladateli a hudebníky instrumentoval a natočil CD Hudebníček cílící na rozvíjení melodického a rytmického cítění u dětí do čtyř let.
V rámci cyklu Barbara Maria Willi uvádí… vystoupil v brněnském Konventu Milosrdných bratří chilský kytarista Cristián Gutiérrez. Večeru dominovaly především skladby autorů z jižní Ameriky, ale zazněla i hudba z Francie a Španělska. Gutiérrez si po celou dobu koncertu vystačil pouze s barokní kytarou. Samotnému koncertu předcházelo přivítání a pár stručných slov o historii a rozšíření kytary ve státech jižní Ameriky.
Kvalitní, ale… zakončení Podzimního festivalu duchovní hudby
23. říjen 2017Olomoucký chrám Panny Marie Sněžné byl dějištěm závěrečného koncertu 24. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby. Hlavním dílem večera byla Messa di Gloria pro tenor, bas, sbor a orchestr Pietra Mascagniho, kterému předcházela píseň Vocalise, Op. 34, No. 14 Sergeje Rachmaninova. O provedení děl se postarala Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno pod vedením Petra Fialy, sopranistka Kateřina Kalvachová, tenorista Tomáš Černý a barytonista Jiří Brückler. Představení řídil Jaromír Michael Krygel.
Nejlepší koncert Moravského podzimu: Pohanské rituály v evangelickém kostele
20. říjen 2017Ve čtvrtek 19. října proběhl v rámci brněnského festivalu Moravský podzim v evangelickém kostele Jana Ámose Komenského a kostele sv. Petra a Pavla koncert s podtitulem Rituály. Na programu večera bylo dílo litevského skladatele Bronia Kutavičiuse Poslední pohanské obřady a Symfonie č. 8 s podtitulem Antifony Miloslava Kabeláče. O provedení se postaral litevský Komorní sbor Aidija se sbormistrem a dirigentem Romualdasem Gražinisem, sbor Kantiléna, dechová sekce Filharmonie Brno, varhanistka Renata Marcinkute-Lesieur. V druhé polovině přibyl Český filharmonický sbor Brno pod vedením Jiřího Najvara. Bicisté Filharmonie Brno a za varhanami vystřídal Renatu Marcinkute-Lesieur Přemysl Kšica. Sólistkou druhé poloviny večera byla Lucie Silkenová, dirigentem Marko Ivanović.
Baroko i moderna v podání Ensemble Berlin Prag
17. říjen 2017V pondělí 16. října proběhl v brněnském Besedním domě v rámci festivalu Moravský podzim koncert relativně nového tělesa Ensemble Berlin Prag. V průběhu večera zazněly dvě sonáty Jana Dismase Zelenky, Invence pro dva hoboje Isanga Yuna, sonáta Johanna Sebastiana Bacha a přímo pro festival napsané trio pro soprán, hoboj a anglický roh na latinský text Amor vincit od Marka Kopelenta. Ensemble Berlin Prag sestává z hobojistů Dominika Wollenwebera a Viléma Veverky, fagotisty Mora Birona, cembalistky a varhanistky Barbary Marii Willi a kontrabasisty Ulricha Wolffa. Sopranistkou večera byla Irena Troupová.
Slunce jako kladný hrdina aneb Vítězství nad Sluncem na Moravském podzimu
16. říjen 2017V neděli 15. října proběhla v rámci brněnského festivalu Moravský podzim v Divadle Na Orlí revitalizovaná futuristická opera Vítězství nad Sluncem. Opera poprvé zazněla roku 1913 a o autorství se dělili skladatel Michail Maťušin, básník Alexej Kručonych a malíř Kazimir Malevič. Prolog k opeře napsal Velimir Chlebnikov. Původní nákresy se dochovaly, většina původní hudební faktury však byla ztracena. Současné pojetí operního díla režíroval Marek Mokoš, hudbu napsal Jiří Najvar, o scénu a kostýmy se postaral David Janošek a dirigoval Tomáš Krejčí.
Noty se nesou k zemi a ve vzduchu je cítit slavnost: dvakrát z Brna
9. říjen 2017V neděli 8. října proběhly v rámci brněnského festivalu Moravský podzim dva sólové klavírní koncerty v Besedním domě. Prvním z nich byl pozoruhodný hudební počin izraelského klavíristy a dirigenta Davida Greilsammera. Projekt, který byl poprvé uveden v Paříží roku 2009 a později zazněl na světových pódiích v New Yorku, Washingtonu, Amsterdamu nebo Velké Británii, vedle sebe klade původně cembalové sonáty Domenica Scarlattiho (1685-1757) a sonáty Johna Cage (1912-1992) pro preparovaný klavír. Přestože autory od sebe dělí více než dvě staletí a bezpočet měnících se slohů a stylů, David Greilsammer se pokusil o co možná nejtěsnější spojení obou rozdílných hudebních světů. Za tímto účelem skladby vhodně seřadil a vytvořil tak zcela svébytné dílo.
Ve středu 27. září 2017 proběhl v Arcibiskupském paláci v Olomouci v pořadí druhý koncert 24. ročníku Podzimního festivalu duchovní hudby Olomouc. Na programu večera byla duchovní i světská díla Antonia Vivaldiho v provedení španělského barokního souboru Vespres d' Arnadí pod vedením uměleckého vedoucího a cembalisty Daniho Espasy. O zpěv se postarala taktéž španělská mezzosopranistka Marta Infante.
Zahajovací koncert Podzimního festivalu duchovní hudby aneb Čím víc decibelů, tím víc Beethoven
25. září 2017V neděli 24. září 2017 proběhl v olomouckém chrámu sv. Mořice zahajovací koncert Podzimního festivalu duchovní hudby. Na programu večera byla kantáta Otčenáš pro harfu, varhany, tenor a smíšený sbor od Leoše Janáčka a oratorium Kristus na hoře Olivetské Ludwiga van Beethovena. O provedení se postarala harfenistka Anastázie Tomečková, varhaník Karel Martínek, sopranistka Marie Fajtová, tenorista Jaroslav Březina, basista Peter Mikuláš, Slovenský filharmonický sbor a Komorní filharmonie Pardubice pod vedením dirigenta Marka Ivanoviče a sbormistra Jozefa Chabroně.