
Václav Luks
Václav Luks k recenzi Markéty Vejvodové na koncert Collegia 1704
17. listopad 2022Za svůj život jsem na vlastní kůži zakusil mnoho pozoruhodných pokusů o odbornou kritiku, kdy si recenzent popletl sólisty, vytknul sólistovi málo znělý spodní registr v části, ve které zmiňovaný sólista vůbec nezpívá a podobné méně či více vtipné přešlapy. Nikdy jsem však nechtěl věnovat svůj čas veřejnému uvádění faktů na pravou míru. Až recenze paní dr. Markéty Vejvodové na náš koncert v Rudolfinu dne 11. listopadu 2022 s Händelovým Dixit Dominus a Zelenkovou poslední mší Missa Omnium Sanctorum mě inspiroval k napsání těchto řádků.
Jsou současní kontratenoři náhradou kastrátů?
1. říjen 2014Jedním z nejpozoruhodnějších fenoménů dějin hudby, který fascinuje milovníky opery i dnes, je rozkvět kultu kastrátů v 17. a 18. století. Obdiv k vysokým mužským hlasům zažívá v poslední době svoji renesanci ve stále rostoucí oblibě kontratenorů, kteří dnes nahrazují kastráty především v mužských rolích operních produkcí a nahrávek. Do jaké míry je však hlas dnešního kontratenoristy blízký hlasu kastráta? Jaké je historické pozadí vzniku kultu kastrátů, který se stal symbolem světa barokní opery? K jakým fyziologickým změnám docházelo u kastrátů...
Prager Sumpf podruhé aneb co má společného pan Vašíček s paní Landovou
10. únor 2009V červencovém čísle HARMONIE vyšel článek pana Petra Vašíčka s názvem „Prager Sumpf“ (Pražské bahno) popisující jeho zkušenost s Česko-německým fondem budoucnosti. Pan Vašíček si velmi emotivně stěžuje...