Jana Hošková

Jana Hošková

Jak se v Česku baletilo - Počátky baletu

O baletu se u nás v médiích píše jen občas. Je obtížné převádět do slov němou řeč hudebně-tanečních obrazů, které vyjadřují právě to, co se slovy nedá vyjádřit. A naopak, není zajímavé číst si o něčem, co...

Jak se v Česku baletilo - Příklad korunovační opery

Latinské přísloví exempla trahunt potvrdilo svou platnost po úspěchu divadelní slavnosti Costanza e Fortezza Stálost a Síla na Pražském hradě roku 1723. Autoři inscenace Pietro Pariati (libreto), hudební skladatelé...

Za Čarodějovým učněm do Národního divadla

Balet Čarodějův učeň s novou partiturou Zbyňka Matějů působí básnivou atmosférou divadelní virtuality, zvukově barvitou a rytmicky pulzující hudbou, sugestivním temporytmem současného tanečního tvarosloví...

Jak se v Česku baletilo - Na šlechtických sídlech

První velkolepé představení dvorského baletu Phasma Dionysiacum Pragense – Pražské dionýské zjevení z roku 1617, uvedené na oslavu katolické Habsburské monarchie českou...

Jak se v Česku baletilo - Zapomenutý baletní odkaz

Jevištní struktura baletu se rozvíjela v souvislosti s vývojem hudebních forem. Inscenační reformy choreografů Hilverdinga, Angioliniho a Noverra upoutávaly pozornost uznávaných hudebních skladatelů, kteří sledovali...

Jak se v Česku baletilo - V době romantismu

Od svého vzniku v polovině 16. století patřilo umění baletu vládnoucí elitě a svou tematikou obráželo její duchovní obzory, vycházející z tradic antiky. Lid venkova žil v jednotlivých regionech vlastními kulturními tradicemi...

Jak se v Česku baletilo - Do nové společnosti

České divadelnictví se v 19. století vymezovalo proti rakousko-uherské monarchii a dominantnímu postavení německého jazyka. Třebaže založení samostatného českého divadla povolil již císař Josef II. v roce...

Jak se v Česku baletilo - Z Prozatímního do Národního

„Prozatímnost“ Královského zemského českého prozatímního divadla a jeho baletu trvala dvacet let. Tak dlouho probíhala výstavba Národního divadla. Prozatímní divadlo zahájilo provoz v roce 1862, základní kameny...

Baletní moralita o Valmontovi

14. červenec 2014
Baletní moralita o Valmontovi

Závěr jarní sezony pražského Národního divadla patřil baletnímu souboru. Na scéně Stavovského divadla uvedl Valmonta v režii a choreografii Libora Vaculíka (premiéry 26. 6 a 1. 7. 2014). Autor inscenace vytvořil libreto spolu se Zdeňkem Prokešem na hudbu Franze Schuberta a Pēterise Vaskse za spolupráce Petra Maláska. Předlohou baletního ztvárnění se staly postavy z  epistolárního románu Les Liaisons dangereuses – Nebezpečné vztahy, které uvedl v literární život jejich autor Pierre Choderlos de Laclos v roce 1782.

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam, poskytování funkcí sociálních médií a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.